Juli-tallenes dom

Folk orker åpenbart ikke kjøpe bil i stekende sol. Unntatt pickuper. Og Toyota er tilbake blant topp tre!

Publisert

STATISTIKK: Ved utgangen av juli 2014, er det registrert åtte prosent færre varebiler klasse 2 enn i samme periode i fjor. Det viser de ferskeste tallene fra OFV.

Juli måned alene ser noe bedre ut, med kun drøyt fire prosent minus sammenliknet med i fjor. Men prosenter er det ingen som lever av. I rene tall, betyr det at det er levert ut 1300 færre biler så langt i år.

Antar man at hver av dem representerer en verdi på 200.000 kroner eks. mva., har bransjen en omsetningssvikt på omtrent 250 millioner kroner, en kvart milliard, i rent bilsalg målt mot i fjor. I tillegg kommer verdien av tjenester og utstyr til disse bilene.

Taperklassene
De klart største tapene ligger i segmentene MPV og SUV, med henholdsvis 429 og 523 færre biler. Tapene er imidlertid prosentvis rimelig jevnt fordelt mellom de merkene som har biler å tilby i disse bilklassene.

I klassen MPV er det likevel klart tyngst for VW-importøren, da den dominerende bilen i klassen, Touran, har utgjort såpass store volumer i utgangspunktet. 300 færre biler av en enkelt modell merkes. Når det gjelder julitallet alene for Touran, en dobling målt mot julitallet i fjor (!), gjenstår det å se om dette er en trend.

I klassen SUV er Toyota Land Cruiser fortsatt ubestridt konge av segmentet. Det er likevel Land Rover Discovery som har som har holdt best stand, med bare seks prosent tilbakegang. I et segment som nesten er halvert, har bilen dermed doblet sin markedsandel.

Men når så mye av tilbakegangen i varebilsektroen kan tilskrive «frynseklassene» MPV og SUV, betyr det samtidig at helsen blant de ekte varebilene – og dermed næringsdrivende som bruker dem – er rimelig god.

DU FINNER KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL UTGAVE 8.

De fine kassebilene
De små, mellomstore og store kassebilene utgjør nå samlet over 80 prosent av alle registrerte varebiler klasse 2 hittil i år.

Blant de små kassebilene er trofaste VW Caddy fortsatt klassens ubestridte leder. På andreplass ligger Peugeot Partner, men trues av oppadstormende Ford Transit Connect. Bak dem er det tydelig at Citroen Berlingo og Mercedes Citan har gått de tøffeste motbakkene i år.

Også blant de mellomstore kassebilene holder VW et jerngrep om klassen med VW Transporter. Men på andreplass er Mercdes Vito hardt angrepet av fremmadstormende Ford Transit Custom. Ford skal på sin side se opp for Toyota Proace. Den ligger ennå neste 200 biler bak, men i juli alene solgte den klart bedre enn alle andre utfordrer til Transporter.

Klassen store kassebiler er på sin side ekstremt stabil, med identisk volum med i fjor. Som alltid troner Mercedes Sprinter på topp, fulgt av lillesøster VW Crafter. Og i år med Iveco Daily på en klar tredjeplass.

Gladbil-klassen: Pickuper
Med fire prosent framgang så langt i år, og med 14 prosent framgang i juli alene, er det først og fremst disse små lastebilene som sprer glede i varebilsektoren i år.

Men denne gleden er ujevnt fordelt. Først og fremst fordi det i praksis kun er seks merker som deltar i løpet. Ved utgangen av juli er fordelingen slik for varebil klasse 2 (tallene i parantes er tillegg antall varebil klasse 1, med bakseter og personbilavgift):

1 - Toyota Hilux, 591 biler (23)
2 - VW Amarok, 507 biler (9)
3 - Isuzu D-Max, 325 biler (1)
4 - Ford Ranger, 253 biler (0)
5 - Nissan Navara, 129 biler (5)
6 - Mitsubishi L200, 59 biler (4)

Og på merketoppen varebiler per 31. juli 2014 har vi da (*):

1 - VW 5.583 biler, 33,9 % andel
2 - Ford 2.109 biler, 12,8 % andel
3 - Toyota 1.461 biler, 8,9 % andel
4 - Peugeot 1.441 biler, 8,8 % andel
5 - Mercedes 1.352 biler, 8,2 %
6 - Citroen 947 biler, 5,8 % andel
7 - Opel 404 biler, 2,5 % andel
8 - Fiat 393 biler, 2,4 % andel
9 - Isuzu 326 biler, 2,0 % andel
11 - Nissan 278 biler, 1,7 % andel

Den generelle trenden mellom varebilmerkene er en stadig klarere polarisering mellom de store og små. VW har for lengst etablert seg i en divisjon langt over de øvrige. Ford har i år tatt grep om en klar sølvplass.

Blant de fire neste merkene, er det i år Toyota som virkelig fyker oppover (i veldig stor grad takket en Proace som nå begynner å selge, men også grunnet en alltid like trofast Hilux). Citroen er på sin side svært avhengig av Berlingo, og står nå i fare for å falle ned blant «småmerkene».

* = Tallene merkeoversikten inkluder alle varebiler, også klasse 1, likbiler og campingbiler. Plass nummer 10 holdes av Capron campingbiler.

Powered by Labrador CMS