-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
EU har stemt nei til 25,25 modulvogntog
Ved en ekstraavstemming nylig fattet transportkommisjonen i EU-parlamentet endelig vedtak om at modulvogntog ikke skal få krysse grensene innad i EU.
POLITIKK: Men det er som kollega Winding-Sørensen ville ha sagt: Underlig.
For: Miljøorganisasjoner er positive til modulvogntog. Lastebilprodusentene er positive til modulvogntog. Selv norske TØI har forsket på effektene og gitt tommelen opp. Og norske myndigheter har stempelt det som prima, permanent tiltak.
Men EUs-politikere har altså nå sagt: «Nei. Vi synes det er best som det er.»
Parlamentsmedlem og hovedforhandler transportkommisjonen, Jörg Leichtfried fra Østerrike, forklarer det noenlunde slik:
- I spørsmålet om grensekryssende trafikk med lengre, tyngre eller høyere kjøretøy, har vi slått fast at det faktisk er best slik det er.
Med det mener Leichtfried at det er ok med lange vogntog og grensekryssinger i Norge, Sverige og Finland (samt testordninger i Nederland og Tyskland). Men ikke noe mer enn det.
- Disse kjøretøyene er trafikkfarlige og miljøuvennlige, for ikke å snakke om hvilken kostnad en utvidet bruk vil medføre for tilpassing av infrastruktur, sier Leichtfried, og knaller til:
- Hadde kommisjonen gjort et skikkelig arbeid med konsekvensanalyser i første omgang, hadde ikke dette forslaget kommet opp i første omgang, tordnet han.
Les kort oppsummering om EUs vekter og lengder her, blant annet om forlengede førerhytter. Av mer kuriøse saker er at godsbiler kan overskride vektgrensene dersom de drives av for eksempel elektriske motorer.