-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Oppgradert flaggskip
MAN har lagt til mange nye, interessante detaljer på sin TGX D38. Det er kanskje et tegn i tiden at den nå jobber mer effektivt enn noensinne ved LAVE hastigheter.
Lav-fart egenskapene kommer fra en optimalisering av drivlinjen. Motoren, med sin to-trinns turbo, leverer max. Dreiemoment allerede ved 930 omdreininger. Det, sammen med et stort steg fra laveste til høyeste gir (16,69 : 1) gjør det mulig å kjøre i et høyere gir, og derved drivstoffsparende lavere turtall, ved lav fart – sier fabrikken.
Det finnes til og med en funksjon for «Tomgang-kjøring».
Forutser bedre enn før
Cruise-systemet er ytterligere forbedret, sammen med Efficient Roll, og ved hjelp av GPS’en med 3D kartet, og oppsamlede data fra tidligere turer, forutses kjøremønsteret bedre enn før.
Topografien der man står blir det også tatt hensyn til slik at det alltid er det korrekte giret som er valgt når man starter – enten det er med tom bil eller full last. Samtidig finner man noe som heter Active Driveline Damping der er puls-aktuator på clutchen hindrer vinrasjoner og rykk i drivlinjen ved komplisert oppstart.
En egen programvare sørger for riktig interaksjon mellom clutch og gass ved kritiske manøver-øvelser. Inn til en rampe for eksempel, eller når man skal hente semien.
Ny nødbrems
Nytt nødbrems-system er også på plass. Denne møter allerede nå Level 2 kravene som trer i kraft i november 2018. Her er det både en radar, og et kamera høyt oppe, som samler inn informasjonene som får systemet til å reagere.
Nødstoppen aktiverer forresten også nødblinkene – i tillegg til bremselysene.
Bilen er for øvrig stappfull av andre sjåførstøtte-systemer. Også de som går på komfort som for eksempel automat-lyset som styres etter lysforholdene ute, og etter trafikken.
Lover bedre bunnlinje
MAN lover også en bedre bunnlinje for operatørene, Total Cost of Ownership skal være redusert (igjen), og det er såpass mange endringer på utvendig design, og så mange ekstra styling-muligheter, at ingen skal være i tvil om at der er det MANs nye flaggskip som kommer.