-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Veikart fra Scania
I forbindelse med klima-samlingen i Paris har Scania skisset opp hvordan de ser på fremtiden.
En halvering av CO2-utslippet fra tunge biler i løpet av de neste fem årene er hva Scania sier er mulig – med dagens teknologi.
Det er arbeid gjort på Scania Transport Lab som gjør at de kan komme med slike prognoser. Der har de nå redusert CO2-utslippene fra 70 til 33 gram pr. tonn-kilometer siden 2008.
100 tonn per gram
I denne sammenheng representerer hvert gram, 100 tonn CO2 over hele bilens levetid.
Scania Transport Lab er for øvrig en helt normal transportør som sørger for logistikken for produksjonsanleggene i Södertälje og Zwolle i Nederland. Den eneste forskjellen fra en vanlig transportør er at Scanias egen Forsknings- og Utviklingsavdeling legger seg opp i både prosedyrer og utstyr.
32 meter og 76 tonn
Noe av de som har skjedd på veien frem til dagens 33 gram er sjåførtrening, biler som er utstyrt slik at de har lavest mulig turtall ved konstante 80 km/t, og ved å maksimere lastene på alle transportene.
Alt dette kan overføres til normal, daglig praksis, sier Scania, som føyer til at fremdeles er det muligheter for forbedring. For eksempel ved å kjøre i konvoier, eller ved å bruke enda lenger vogntog. Kanskje opp til 32 meter med en samlet vekt på 76 tonn.