-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volvos nye ESP-system skal øke sikkerheten radikalt
Volvo Trucks øker sikkerheten med et stabiliseringssystem som er tilpasset det aktuelle tyngdepunktet på kjøretøyet.
En av de viktigste sikkerhetsfunksjonene på både lastebiler og personbiler er stabiliseringssystemet ESP, som minimerer risikoen for sladd- og velteulykker.
Nå lanserer Volvo Trucks et videreutviklet system som tar hensyn til kjøretøyets tyngdepunkt, noe som varierer avhengig av kjøretøyets last, opplyser selskapet i en pressemelding.
Stabilisering tilpasset lasset
Sammenligner man ulike typer av transportoppdrag, så varierer tyngdepunktet en hel del. Et eksempel er en grusbil med lavt tyngdepunkt og en betongtrommelbil med høyt tyngdepunkt. Tidligere utgikk ESP-systemet med et kompromiss, noe som nå har blitt endret.
- Med de nye tilpassede ESP-variantene, tar vi hensyn til hvilken type av transport man kjører. Dette gjør at korrektheten av når ESP griper inn blir bedre, noe som fører til en markant økt sikkerhet, sier Carl Johan Almqvist, sikkerhetsdirektør hos Volvo Trucks.
EPS-systemet får flere ganger i sekundet informasjon fra en rekke sensorer om den aktuelle kjøresituasjonen. Om systemet oppdager at bilen kjøres for fort inn i en sving, reguleres effekten på motoren ned, samtidig som at bremsene aktiveres individuelt for å forhindre at kjøretøyet velter.
Fem varianter
Det er ikke uvanlig at man kjører med et lass som har høyt tyngdepunkt i den ene retningen, og deretter kjører tom hjem med et lavt tyngdepunkt. Nå tilbyr Volvo Trucks et system som tar hensyn også til dette. Det finnes nå hele 5 ESP – varianter å velge i og disse favner da de aller fleste typer aksel- og kjøretøykonfigurasjoner, påbygg og tilhengerløsninger.
- Skogstransport er et godt og tydelig eksempel der kjøretøyets egenskaper varierer kraftig da man normalt enten kjører fullastet eller helt tom, noe som alltid har skapt vanskeligheter. Dette har vi nå funnet en løsning på, som radikalt øker sikkerheten, avslutter Carl Johan Almqvist.