-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hvor bra er egentlig HVO?
Nå vil Norges Lastebileier-Forbund (NLF) finne ut om det miljøvennlige biodrivstoffet HVO virkelig er så bra som produsentene hevder.
Derfor setter organisasjonen i gang en omfattende test hvor de fire største lastebilimportørene i Norge deltar.
Statoil hevder at deres syntetiske biodrivstoff HVO100 fungerer like bra eller bedre enn tradisjonell diesel, hele året, på alle nyere lastebilmotorer. Dette er godt nytt for miljøet, siden CO2-utslippet for dette drivstoffet ligger på omtrent en fjerdedel av utslippet fra konvensjonell diesel.
«Hvis samtlige av NLFs medlemmer som fyller diesel hos Statoil byttet til HVO100 i dag, kunne vi ha fjernet 350.000 tonn CO2 fra det norske klimaregnskapet over natta. Men for å gjøre det må vi vite at drivstoffet fungerer som det skal. Derfor setter NLF nå i gang en langtidstest for å finne ut hvordan HVO fungerer i reell bruk med norske lastebilsjåfører bak rattet», skriver NLF i en pressemelding.
De fire store
De fire største lastebilmerkene i Norge er med på testen. Scania, Volvo og Mercedes-Benz har allerede godkjent HVO for bruk på sine Euro VI-motorer og MAN har opplyst at de vil komme med en formell godkjennelse mot sommeren. For å sikre deltakelse i NLFs prosjekt har det inntil videre blitt innhentet en separatgodkjennelse fra produsenten.
– Dette er et tydelig signal om at lastebilprodusentene ønsker å strekke seg ekstra langt for å kartlegge egenskapene til HVO, sier NLFs prosjektleder Jens Olaf Rud.
Faste testførere
Prosjektstarten ble markert ved at de fire lastebilene med sjåfører og eiere ble samlet på Statoil Vestby sammen med representanter fra NLF og Statoil Fuel & Retail. Der fikk de en grundig gjennomgang i drivstoffets egenskaper slik at alle er klar over hva som befinner seg på tanken.
Deretter ble testsjåførene presentert: Torbjørn Hansen fra Hobøl representerer Scania, Ole Birger Skrebergene fra Fagernes og Andre Saura fra Brumunddal kjører Volvoen, Anders Sørum fra Sarpsborg kjører Mercedes-Benz og Odd Inge Hovin fra Støren får æren av å ratte Norges første MAN på HVO.
Norsk helårsvær
Startskuddet går 1. mars. Før testens start skal alle kjøretøy gjennomgås grundig for å gi en komplett tilstandsrapport. Så fylles HVO100 på tankene og lastebilene sendes ut på en av de tøffeste praktiske utfordringene et hvert drivstoff kan gå gjennom – nemlig norsk helårsvær.
– Før testen er over vil kjøretøyene ha prøvd seg i alle tenkelige praktiske situasjoner og kjøreforhold. Og dette er viktig, for selv om Statoil har gjennomprøvd drivstoffet over lang tid, er det hverdagen for vanlige lastebilsjåfører som er den virkelige kvalitetstesten, forteller Rud.
Underveis vil lastebilenes tilstand bli kontinuerlig logget ved hjelp av produsentenes egne analyseverktøy. Parametere som utslipp, forbruk og kjøremønster vil bli kartlagt og sammenlignet med tilsvarende kjøretøy som bruker konvensjonell diesel. Sjåførene skal også intervjues for å finne ut om de merker noen endringer i kjørbarheten fra førersetet.
Analyse etter tre måneder
Etter tre måneder vil datagrunnlaget som er hentet inn bli analysert, og resultatene publiseres på NLFs bransjemesse Transport 2016 den 9. juni på Lillestrøm.
Det vil også foregå et datautvekslingssamarbeid med Transportøkonomisk Institutt (TØI) til nytte for instituttets egen forskning på drivstoffet HVO.