-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Benz godkjenner HVO
Nå sier også tyskerne ja til «miljødrivstoffet» HVO på flere av sine motorer.
Mercedes-Benz Trucks gir med umiddelbar virkning godkjenning for bruk av det alternative drivstoffet som kalles HVO-biodiesel, opplyser selskapet i en pressemelding. Dermed kommer de etter blant annet Volvo og Scania.
Les også: Hvor bra er egentlig HVO?
Lages av avfall
HVO er en biodiesel som produseres av avfall fra for eksempel fett, brukt matolje og planteolje.
«Godkjenningen som gjelder fra februar 2016 og omfatter de 6-sylindrede motorseriene OM 470, OM 471 (første generasjon) og OM 936 samt den 4-sylindrede OM 934, alle i avgassklasse Euro VI. Godkjenning gjelder disse motorene i standard utførelse», skriver Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.
Produsenten opplyser at effekt og dreiemoment ikke skal påvirkes. Mercedes krever heller ingen modifiseringer av motorene og vedlikeholdsintervallene forblir uendret. Godkjenningen gjelder for alle drivstoff som tilfredsstiller EN 15940-standarden.
Etterspurt i Norge
HVO er andre generasjon biodiesel. Drivstoffet er svovel-fritt og inneholder ingen aromater, og ingen sot blir produsert under forbrenningsprosessen.
Drivstoffet kan benyttes enten i sin rene form som et alternativ til konvensjonell dieseldrivstoff eller som en blanding for å forbedre den generelle miljøvennligheten.
I Norge har store transportselskaper som Posten/Bring og Asko allerede tatt i bruk drivstoffet på mange av sine kjøretøy.