-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kjetil utkonkurrerte de fleste
Kjetil Dale fra Kristiansand kjørte inn til 2. plass i Volvo Trucks Drivers Fuel Challenge 2016 som hadde 12.000 deltakere verden over.
Fredag 9. september var 28 sjåfører fra hele verden samlet på Volvo Trucks testbane i Gøteborg for å delta i Drivers Fuel Challenge.
Verdensfinalen besto i å kjøre en Volvo FH på en 6,9 km lang rute og å bruke så lite drivstoff som mulig. Årets konkurranse inneholdt også en tvist. Sjåførene ble i tillegg presset på tid. Kjørte de banen raskere enn 12:06 minutter ble det gitt ekstra bonus (fratrekk fra dieselforbruket). Men brukte de lengre enn 12:30 minutter, ble de diskvalifisert, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.
Kjetil – nest best
De 28 finalistene har kvalifisert seg gjennom regionkonkurranser og nasjonale finaler verden over, og de har vunnet over totalt 12.000 sjåfører på verdensbasis. Her i Norge var Kjetil Dale fra Kristiansand best av 200 norske deltakere. Han er for mange i bransjen kjent som daglig leder i Rolands Lastebilpåbygg AS.
Av de 28 deltakerne i årets konkurranse gikk Stanislav Martynov fra Russland, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Tomáš Horčička fra Tsjekkia og Kjetil Dale fra Norge til siste finale runde. Det var Tomáš som gikk av med seieren, mens Kjetil tok 2. plassen.
Gode forberedelser
Etter å ha vunnet Norgesfinalen i juni har Kjetil hatt litt å tenke på frem til verdensfinalen. Spesielt den siste uken før konkurransen brukte han mye tid på å studere Volvo-lastebiler på YouTube.
Dagen før finalen fikk alle deltakerne en gjennomgang av ruten. Kjetil Dale brukte dermed kvelden før finalen til å gjøre nøye beregninger av motor og løype. Han tok noen beslutninger om gir og turtall, som han hadde som ledetråd gjennom hele konkurransen.
– Det gikk ut på å forstå hvordan motoren og lastebilen fungerer, sa Kjetil Dale etter konkurransen.
Sjåføropplæring
Drivstoff står for en tredjedel av kostnadene for et transportfirma. Men et godt kjøretøy er ikke nok i dagens transportbransje, en god sjåfør er like nødvendig. Derfor jobber Volvo Trucks med å få til gode overleveringer og sjåføropplæring ved salg av nye kjøretøy.
– Gjennom konkurransen Drivers Fuel Challenge ser vi hvilken forskjell en god sjåfør utgjør. En drivstoffeffektiv sjåfør kan spare så mye som 10 % i drivstoffkostnader. I det lange løp betyr dette store besparelser for et transportfirma. Jeg er veldig imponert over hvor godt sjåførene klarte å utnytte potensiale og teknikkene til lastebilene, sier Lene Larsen, prosjektleder for Drivers Fuel Challenge.