Første bildeglimt fra IAA 2016
IAA arrangeres annethvert år i Hannover og er Europas største nyttekjøretøymesse. Dørene åpnes for publikum onsdag 22. september.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Daimler viste nok en gang frem sin Future Bus på sin pressekonferanse kvelden før messen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Her er fremtidens transport, slik Mercedes-Benz ser det. Future Bus, elektrisk lastebil for bydistribusjon og Vision Van som er en varebil med droner på taket og automatisert lasterom.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nissan viste frem sin NV300 for første gang. Dette er «samme» bil som Fiat Talento, Opel Vivaro og Renault Trafic.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat viser frem sin nye Talento. Dette er «samme» bil som Nissan NV300, Opel Vivaro og Renault Trafic.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Italienske Iveco viser slektskapet med Ferrari ved å kle opp en Stralis i racingrød, med motivlakk og hestesymbolet fra Maranello.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Italienske Iveco viser slektskapet med Ferrari ved å montere seter fra sportsbilen i en Stralis.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Paul Nutzfahrzeuge viser frem en Mercedes Zetros 2743 A 6X6 Crew Cab. Heftige saker!
Foto: Brede Høgseth Wardrum
MAN viser frem en helelektrisk trekkvogn. Når vi kan vente oss den i produksjon sies det lite om.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen er på plass med sin nye Crafter, som også kommer i en elektrisk utgave snart.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco er den eneste som har dukket opp med noe helt uventet. Her avduker de sin Z Truck, som er en autonom (førerløs) lastebil som kjøres på gass.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fuso eCanter ser ganske kul ut, der den står på Daimlers stand.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bosch viser at de mener alvor, når de sier at de skal doble virksomheten sin innenfor lastebil.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Continental er mye, mye mer enn bare dekk. Her viser de frem sine overvåkningssystemer, head up-display og sidespeil-erstatninger.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mer enn halvparten av Continentals stand inneholder noe helt annet enn gummi. Mye datateknologi.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fremtidsvisjoner hos ZF.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
DAF har ikke noe revolusjonerende nytt, men viser bredden sin.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Wabco viser frem en rekke nyheter, alt fra nødbremsesystemer til drivstoffbesparende elementer til hengere.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Brembo lager alt fra racingbremser til lastebildimensjoner.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Et samarbeid mellom hengerprodusenten Krone og Mercedes-Benz skal gi lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mange annerledes løsninger dukker opp, som denne fra Kress Cooling Vans.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ute finnes de store kranene og tilhengerne.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ute finnes de store kranene og tilhengerne.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ute finnes de store kranene og tilhengerne.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Solaris frakter messefolket rundt på området med sine hybridbusser.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Snedig konstruksjon fra Samag Trucks.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Et eget område er avsett til modellbiler. Her er det mye morsomt for både store og små.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Et eget område er avsett til modellbiler. Her er det mye morsomt for både store og små.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Et eget område er avsett til modellbiler. Her er det mye morsomt for både store og små.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen Constellation har du nok aldri sett i Norge. Disse er laget for de Sør-Amerikanske markedene, og drives av en MAN-motor.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
MAN viste sin nye varebil, basert på VW Crafter, for første gang.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
MAN viste sin nye varebil, basert på VW Crafter, for første gang.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
MAN viste sin nye varebil, basert på VW Crafter, for første gang.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Første bildeglimt fra IAA 2016
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco Daily Electric kan fås både som minibuss og varebil.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mercedes-Benz har egne lastebiler for det enorme kinesiske markedet.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Du har kanskje sett edderkoppbilen fra Fuso i YrkesBil før, men vi synes den er så kul at vi tåler et gjensyn.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Du har kanskje sett edderkoppbilen fra Fuso i YrkesBil før, men vi synes den er så kul at vi tåler et gjensyn.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Pickup med plog.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stor Stas på denne standen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
AL-KO viser en Transporter ombygd til elektrisk drivlinje. Hva er da mer naturlig enn å ha en Formel-E løpsbil bakpå?
Foto: Brede Høgseth Wardrum

IAA-festen er i gang

Den store nyttekjøretøymessen IAA åpner dørene for publikum torsdag. Vi har sniktittet for å gi deg en smakebit på hva som finnes.

Publisert

Gigantmessen i den tyske byen Hannover åpnet nemlig for pressen onsdag, og YrkesBil er selvsagt på plass for å servere deg de siste bransjenyhetene.

Allerede tirsdag kveld sparket Daimler i gang sitt show og viste frem en ny elektrisk distribusjonslastebil fra Mercedes-Benz.

Italiensk designbombe
Scanias nye bil er selvsagt også på plass, og MAN stiller med en elektrisk trekkvogn og varebilen TGE. Volvo har hatt nyhetsdrypp gjennom hele det siste året og viser seg nå i full bredde.

Derfor var det Iveco som onsdag sto for den største overraskelsesfaktoren, da de dro lakenet av en heftig konseptlastebil som kjører autonomt (førerløst) og bruker gass som drivstoff.

Kommer mer
Vi skal selvfølgelig komme tilbake til denne og de andre nyhetene fra Hannover ganske snart. Imens kan du ta en titt på vår bildesamling, som gir et lite innblikk.

Allerede i førstkommende utgave av YrkesBil (som er hos abonnentene den 28/9) vil vi ha den første samlereportasjen fra årets IAA, og her på nettet vil vi komme med nyhetene som følger etter denne.

Og hvis du er fristet, Hannover er ikke veldig langt unna, utstillingen holder åpent til og med den 29. september.

Powered by Labrador CMS