Bildeserie IAA del 3
Første regel: produser noe som minner deg om hvor bilen står. Særlig et sted hvor det er 500 plasser i bare den ene av fem etasjer i bare det ene av 12 parkeringshus.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Vi har hørt om lukeparkering, men dette løfter begrepet opp på et fullstendig nytt nivå.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tysk postvesen er blitt elbilprodusent og viste sin 4 kubikker på Automechanika i Frankfurt. En uke etter, på IAA, debuterte de med sin meget hendige 8 kubikker.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ivecos konseptbil var også utstyrt med noen konseptdekk fra Michelin som tar dataoverføringsdekk langt inn i fremtiden.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lang ja – det er det nesten ikke nødvendig å gjøre oppmerksom på her.
Foto: Jon Winding-Sørensen
På alle utstillinger med mange kinesiske stands er det alltid en flokk lokalbaserte kinesiske «mødre» som kommer med trillevognen og leverer hjemmelagd lunch fra thermo-boksen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Og akkurat denne kinesiske leverandøren av «luksus»interiør til minibusser har jo en glimrende mulighet til å sove ut måltidet etterpå.
Foto: Jon Winding-Sørensen
En rekke premium bilfabrikker tilbyr håndbygde interiører (og eksteriører) helt etter kundens, ofte eksentriske og/eller vulgære, ønsker. Nå viste Renault at de står neiemen ikke tilbake når det gjelder eksklusiv manufacture.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Knorr, som fremdeles kjøper alle de Haldex-aksjer de finner, selv om Haldex har sagt at de vil gifte seg med ZF, har også bygget en lastebil-kulisse. Her for å vise nødpanikkoppbremsing i bytrafikk.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tenk så trist når vi i stedet for å reise en tur med bilen bare kan ta på oss noen V.R.biller og tro at vi får den samme opplevelsen.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Tilbake til Ivecos Z-truck igjen. Legg merke til smilet i fronten av denne konseptbilen……
Foto: Jon Winding-Sørensen
………….. det er akkurat det samme som du finner på Ivecos produksjonsbiler. Her har man virkelig jobbet for å beholde familiespesialitetene.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Se hva litt farger og litt grafikk kan brukes til for å gi et uttrykk som heter «tøff». Denne var for øvrig utstyrt med droner som skulle brukes til redningsoppdrag.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Så deilig det skal bli når myndigheten tillater at man fjerner sidespeilene og erstatter dem med kamera og tydelige monitorer på A-stolpen. En rekke løsninger er produksjonsklare allerede.
Foto: Jon Winding-Sørensen
En nydelig V-motor? Åtter eller tolver? Sorry. Nok en «e-drive solution» - denne gang fra Actia.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Enda et fremskritt som er rett rundt hjørnet på produksjonsbiler. Berøringsskjermer og andre touch-overflater som gir deg «tilbakemeldinger». Akkurat som når du skrur på en bryter eller trekker i en gammeldags klikk-knapp.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Den virkelig store nyheten fra Volkswagen Trucks and Buses het Rio og ble promotert blant annet med uleselig skrift og psykedelisk utseende kulepenner. Men det dreier seg egentlig om et avansert logistikksystem for bil og gods og hele løpet.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hvordan i all verden kan noen vise frem en liten, gjennomskåret, sensor på denne måten og tro at folk ikke vil gå bort og pirke på den? Ble den etterpåmonterte lappen respektert? Ikke veldig.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Det var ikke bare russiske GAZ som uventet var til stede. Tatra var også der, med en beskjeden ute-plass, men med imponerende biler. Denne produsenten har overlevet og levert biler nesten like lenge som Daimler og Benz.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Noe alt for få vet: Det jetflyet som er parkert like ved en av parkeringsplassene forteller om et spennende flymuseum i gangavstand fra utstillingen. Noen har peiling og bruker det til kundemiddager.
Foto: Jon Winding-Sørensen
For noen, fullstendig utslitte og oppgitte, utstillingsbesøkende er kanskje dette en god mulighet for å få puste ut.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Som et PS til det vi skrev om i går. Etter at VW hadde fått pris som årets van og årets truck (ved hjelp av Scania) ble balansen opprettet ved at tyske journalister utnevnte Vito som «Årets Nyttebil». Da kunne Mercedes smile igjen.
Foto: Jon Winding-Sørensen

Kampen om livstid-kunden

På årets IAA var det mer åpenbart enn noen gang at det er ikke en bil eller en tjeneste leverandørene ønsker å selge deg. De vil selge deg et nettverk der du MÅ befinne deg resten av livet. Velkommen til konnektiviteten.

Publisert

Egentlig hadde jeg håpet på en fet konseptbil fra MAN. De har gjort det tidligere. I 2012 dukket de meget overraskende opp med sin Concept S, som de hadde utviklet sammen med Krone som hadde bygget den passende AeroLiner trailer til denne fremtids-fantasien.

Så da jeg hørte rykter om RIO steg håpet, selv om jeg syntes det var et merkelig navn på en drømmebil. Det viste seg da også å være et avansert flåtestyrings- og logistikksystem, ikke ulikt det så mange andre snakker om.

Men heldigvis skulle det også kunne brukes av andre merker enn VW, Scania og MAN – akkurat som også de andre leverandørene snakker om. Veletablerte Daimler-merkevaren Fleetboard, som har vært på banen siden 2003, brukes av ganske mange Scaniaer og MANer også, og er nok akkurat like godt forberedt på de fremtidige periferi-tjenester som det RIO er bygget opp for.

BILDESERIE DEL 1: IAA-festen er i gang

På tide
Og si du kjører en DAF da, og bruker RIO eller Fleetboard. Er det veldig usannsynlig at VW Trucks and Buses, eller Daimler, lærer såpass mye om din virksomhet at de kan gi deg et tilbud du ikke kan avslå nesten gang du skal bytte bil. For å spørre enklere, når du overlater til et slikt system å overvåke bilen din, er det da veldig usannsynlig at de vet nøyaktig når du skal skifte bil?

Det er et EU-opplegg som heter Gruppeunntaket, som i praksis skal gi deg rett til fritt å velge verksted. Med elektronisk servicehefte, og telematikkforbindelse med leverandøren, hvor stor er den friheten? Når du står ved veikanten og systemet sender ut et automatisk SOS-signal, hvor sannsynlig tror du det er at det signalet går til det nærmeste verkstedet hvis det ikke er et merkeverksted.

Det er bare å finne seg i det. Kjøp en av de moderne bilene i dag, og du blir sydd inn i et system som holder deg der resten av ditt yrkesaktive liv. Og selvfølgelig rapper ZF og Michelin og Bosch en del av deg også – det er like nettet de, som Mercedes og MAN. Prøv å klage til Datatilsynet, du har for lengst gitt disse snokerne alle de tillatelser som er nødvendig for å holde på med det de gjør.

Og det er jo bare for å sikre deg et bedre, profesjonelt liv. (Men hvis du vil bruke Fleetboard-appen din til å slå på stekeovnen, og sjekke om du skal hente ungene på trening, så er den muligheten snart der også).

Det var mye av dette årets IAA dreide seg om. Ikke for å bli diskutert, bare for å slå fast at det er her vi er allerede. Så sånn sett kan man si det var på tide at VW-Gruppen skapte seg sin egen merkevare på dette området.

LES OGSÅ: Italiensk stjerneskudd

Smånytt også
Men heldigvis var det nyheter i det små også. Berøringsoverflater som gir signaler tilbake, akkurat som å merke klikket fra en kvalitetsbryter i gamle dager. Eller elektro-hydrauliske hjelpere som gjør det veldig komfortabelt for deg å skifte hjul selv, og som ikke eter nesten noe av lastekapasiteten.

Skulle man komme gjennom alt dette, og samtidig fordype seg litt i alle påbyggene hadde du trengt mer enn de åtte dagene utstillingen holder åpent.

Også derfor kan vi bare sveipe overflaten via disse bildebrevene. Men regn med noen dypdykk i neste utgave av Yrkesbil.

BILDESERIE DEL 2: Årets hvafforno? Siruks IAA

PS. Jeg fremførte noen synspunkter på “årets” i mitt forrige bildebrev. Her skal du få en ny en: Etter at VW hadde høstet et par pokaler for Årets Van og Årets Truck på utstillingens første dag ble det litt balanse dagen etter. Da fikk Mercedes-Benz tildelt æren for å produsere «Årets Nyttebil».

Det helt utrolige er at denne prisen, delt ut av et tysk håndverkerblad, ble overlevert Mercedes-koryfeene av Matthias Wissmann (til høyre på smilebildet). Han er president i VDA, takorganisasjonen for tysk bilindustri og var ikke i nærheten av de andre prisutdelingene vi har nevnt.

Så spørsmålet er selvfølgelig: hvor i all verden var Angela Merkel da VW-prisene ble overlevert?

Powered by Labrador CMS