– Næringsfiendtlige varebilavgifter

Konsekvensene av 2017-forslaget kan bli dramatisk for et allerede presset næringsliv, mener direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Publisert

Nilsen mener at utviklingen i varebilavgiftene går i helt feil retning.

– Det samme skjedde for ett år siden. På to år har dette påført næringslivet opp mot en halv milliard kroner i økte kostnader, sier han.

– Det kan se ut som dette er helt ute av kontroll, og kan ikke være annet enn en skjult beskatning av næringsvirksomhet, fortsetter NBF-toppen.

Nilsen mener at det hjelper lite i denne sammenhengen at Regjeringen legger opp til å justere avskrivningsreglene for varebiler.

NBF kommer nå til å ta initiativ til at flere av landsforeningene i NHO sikrer at dette blir tilstrekkelig påpekt overfor Regjeringen.

NBF-direktøren peker på at EU har helt andre utslippsmål for varebiler enn de har for personbiler, fordi man har erkjent at dette er en annen type bil, med annen type bruk.

BAKGRUNN: Avgiftssjokk for varebilene

Skuffet importør
Også direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Fergestad, mener regjeringen må tilpasse bilavgiftene bedre til varebilene.

– Det er positivt at regjeringen fortsetter omlegging av bilparken i en mer miljøvennlig retning, men vi reagerer på at regjeringen ikke ser hvilke utslag dette gir for varebilene. Dette er ikke bra for næringslivet, sier Fergestad i en pressemelding.

Importørene har sammen med Bilimportørenes landsforening (BIL) foreslått et eget avgiftssystem for å fremme mer effektive varebiler.

– Vi er skuffet over at regjeringen ikke følger opp dette, sier Fergestad.

Ikke på lag
Han reagerer på skjerpingen av varebilavgiftene i regjeringens avgiftsopplegg og peker på at det blir feil å basere varebilavgiftene på en personbilavgift som straffer store biler.

– Dette er ikke å spille på lag med næringslivet i omstillingen. Vi opplever at våre kunder er svært kostnadsfokuserte og, i motsetning til noen personbilkunder, velger svært sjelden større bil og motor enn behovet tilsier, sier Håkon Fergestad.

– I visse tilfeller kan det også være riktigere for miljøet å velge en stor varebil fremfor flere små. Derfor blir det feil å basere varebilavgiftene på en personbilavgift som straffer store biler, påpeker han.

– Bør tilpasses
Fergestad mener avgiftsomleggingen ytterligere fremmer innfasing av ny teknologi, men understreker samtidig at ladbar teknologi ikke er i nærheten like tilgjengelig i varebilsegmentet som det er blant personbilene. Det er heller ikke like aktuelt på grunn av behov for nyttelast og fleksibilitet.

– Det blir derfor feil og urettferdig at varebilavgiftene baseres på teknologi som ikke er tilgjengelig for kundene, og vi oppfordrer partene som nå skal forhandle om statsbudsjettet å tilpasse avgiftssystemet bedre for nyttekjøretøyene – slik at de får en innretning som bidrar positivt i den omstillingen regjeringen legger opp til, sier Håkon Fergestad.

Powered by Labrador CMS