Bring kjøper store el-varebiler

Posten og Bring er blant de første norske transportørene som tar i bruk store elektriske varebiler. Bilene skal frakte varer til bedrifter i Oslo sentrum.

Publisert

Enova har gitt støtte til innkjøp av de to første store elektriske varebilene for utprøving i Norge. Det ble kjent under åpningen av konferansen Transport og Logistikk på Gardermoen mandag.

Iveco Daily Eletric er de første serieproduserte el-varebilene i sin klasse. Bilene som Posten og Bring kjøper har en totalvekt på 5,6 tonn og 19 ,3 m3 lasterom.

Over nyttår skal bilene levere varer til bedrifter i Oslo sentrum – uten utslipp. Konsernet satser særlig på å elektrifisere transporter i byer og sentrumsnære områder.

– Elektriske biler er bedre for byluften, og de nye bilene gjør det mulig med utslippsfri vareutlevering av pakker og stykkgods til bedrifter i Oslo sentrum. Vi skal nå teste ut disse el-bilene som er i et helt nytt segment og er stolte av å kunne ta vår miljøsatsing ett steg videre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Trippel pris
Varebilene Posten og Bring nå kjøper koster nesten tre ganger så mye som et liknende kjøretøy med fossilt drivstoff.

– Prisen vil synke etter hvert som volumet øker, men det forutsetter at noen drar lasset og viser bransjen at dette fungerer. Derfor er vi glade for å kunne hjelpe Posten Norge med å gå foran. Dette kan bidra til å etablere et marked i Norge for el-varebiler, men også få fortgang på innfasing av elektriske minibusser og maxitaxier, uttalte markedsdirektør Audhild Kvam i Enova på Transport og Logistikk-konferansen.

Vil heve standarden
Posten og Bring har satt et ambisiøst miljømål om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020, og økt bruk av elektriske kjøretøy er viktig for å nå dette målet. Posten Norge har allerede landets største elektriske kjøretøypark med 1.200 elektriske biler, traller og mopeder.

– Vi vil bidra til å heve standarden i bransjen. Våre biler må kjøre i bysentra for at privatpersoner og bedrifter skal få varene sine, men med våre miljøtiltak reduserer vi forurensingen. Det er vi stolte av, sier Wille.

Innen nyttår har Posten Norge lagt om kjøretøyflåten, og kan dermed levere CO2-fri postdistribusjon av brev og småpakker i 40 byer og tettsteder innen utgangen av 2016.

Powered by Labrador CMS