-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Selvkjørende handlepose
Kolonial.no kunne fredag vise en flik av fremtiden. Deres selvkjørende kolonialhandel ble demonstrert på Fornebulandet utenfor Oslo.
Det dreier seg foreløpig bare om en visjon, men mange regner med at den vil bli en realitet om kort tid.
Du bestiller innkjøpene dine via mobiltelefonen, det skjer en automatisk opplasting ved et sentralt lager og en liten elektrisk pod leverer bestillingen hjemme hos deg. Via en «nøkkel» i telefonen låser du deg inn i kjøretøyet og henter bestillingen din.
Kolonial.no hadde bygget om en EZ10, en selvgående minibuss som er i bruk mange steder, har vært på besøk i Stavanger og er nå på Norges-turné.
Mannen bak både firmaet og dette eksperimentet brukte det selvfølgelig for å peke på mulighetene fremover:
«Dette er nærmere virkeligheten enn man tror. Kunden bestiller mat via mobiltelefonen og får den fritt tilkjørt av et elektrisk kjøretøy. Det gir maksimal fleksibilitet og service for kunden. Teknologien er her veldig snart og da er det viktig at myndighetene legger til rette og ikke er de som henger etter», uttaler Karl Munthe Kaas.
Han hadde sørget for å få med seg samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) som ikke akkurat er motstander av ny teknologi og som kunne fortelle at «vi jobber i disse dager med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei. Norge er langt fremme i digitalisering og bruk av ny teknologi, og vi skal ligge langt fremme i løypa på dette feltet også. En selvkjørende minibuss er nå på Norgesturné, og jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist frem».
Munthe Kaas mener at det ikke nødvendigvis er de store og etablerte aktørene som kommer til å drive utviklingen fremover.
«Både priser på utstyr og tilgang på teknologi åpner opp for at mindre teknologikrevende aktører kan komme på banen. Her snakker vi null lokalutslipp og et kjøretøy som distribuerer mat kundene ellers hadde brukt bilen for å hente. Sluttkunden får også en stor tidsgevinst. Matbutikken kommer hjem når det passer deg. Her er det vinn-vinn over hele linjen», sier den entusiastiske nettmatgründeren.