-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Krever kartlegging av sosial dumping
– Hvis vi skal få et riktig bilde av markedet slik det er i dag, må vi også tørre å studere skyggesiden, sier NLF-topp Geir A. Mo.
Nye tall fra SSB og Statens vegvesen peker på en urovekkende utvikling innen grensekryssende transport, mener Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Nå vil organisasjonen be myndighetene kartlegge omfanget av sosial dumping på norske veier, etter modell fra en nylig fremlagt kabotasjerapport i Danmark.
– Den danske rapporten bekrefter i stor grad våre bekymringer knyttet til arbeids- og levekår for østeuropeiske sjåfører. Det er god grunn til å tro at vi har lignende utfordringer også i Norge, uttaler administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, i en pressemelding.
13.000 i månedslønn
Rapporten med tittel «Byways in Danish transport» ble fremlagt for EU-parlamentet 24. januar i år. Den viser at tusenvis av sjåfører, spesielt rumenere, bulgarere og makedonere, lever under svært dårlige forhold i flere uker og måneder i strekk.
Blant hovedpunktene som trekkes frem i rapporten er en gjennomsnittlig månedslønn på 13.000 kroner – omtrent en tredjedel av lønnsnivået i Norge.
Sjåførene tilbringer i gjennomsnitt 7 uker i lastebilen uten opphold og presses regelmessig av arbeidsgiver til å bryte lover og regler. De kjører aldri gods i hjemlandet og fungerer i praksis som utstasjonerte fremmedarbeidere.
– Også i Norge ser vi tydelige faresignaler. Arbeidstilsynets kontroller av den norske allmenngjøringen viser at 73 prosent av utenlandske transportaktører ikke følger lønnsreglene, verken når det kommer til timelønn eller diett, sier Mo.
Fra 1. juli 2015 ble timesatsene for yrkessjåfører i Norge allmenngjort. Det betyr i praksis at alle som utfører transportoppdrag i Norge - også kabotasje - skal ha minst 158,32 kroner per time i tillegg til diettpenger.
Mindre gods per lastebil
Nylig presenterte NLF tall fra SSB og Statens vegvesen som indikerer at godsmengdene per lastebil har minket drastisk de siste fem årene, samtidig som utbredelsen av organisert kabotasje har økt. Disse to faktorene mener Mo henger sammen:
– Stadig flere utenlandske lastebiler kjører inn i Norge med en symbolsk last ombord, åpenbart kun for å få tilgang til det lukrative innenriksmarkedet. Når vi samtidig ser at sjåførene regelmessig blir underbetalt, er det ikke vanskelig å tenke seg hva som foregår.
– Manisk jakt etter laveste bud
Dagens kabotasjeregelverk tillater utenlandske transportører som kommer til Norge med gods å utføre inntil tre innenriks fraktoppdrag i løpet av syv dager, før de må ut av landet igjen.
Tanken bak ordningen er å unngå miljøfiendtlig tomkjøring ved å sikre returfrakt på biler som likevel befinner seg på veiene. Men mye tyder på at regelverket misbrukes i økende grad. Og de store taperne er ikke bare norske lastebileiere, men også sjåførene som utnyttes for å oppnå lavest mulig fraktpris ved kabotasjetransporten, ifølge NLF. Derfor etterlyser Mo mer kunnskap.
– Vi vil aktivt arbeide for å få på plass en norsk rapport etter mønster fra Danmark. Vi vil ta kontakt med arbeidstakerorganisasjonene og myndighetene, herunder arbeidsminister Anniken Haugli, forteller han, og legger til:
– Hvis vi skal få et riktig bilde av markedet slik det er i dag, må vi også tørre å studere skyggesiden. Dette er konsekvensen av en manisk jakt etter laveste bud, uten å tenke på elementer som trafikksikkerhet og sosiale forhold. Ingen vil ha utslitte og underbetalte østeuropeere bak rattet på store vogntog, spesielt ikke i Norge med våre særegne utfordringer knyttet til vær, føre og veivedlikehold.