-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo tester ny hybriddrivlinje for langtransport
Den totale reduksjonen i drivstofforbruk og CO2-utslipp skal utgjøre cirka 30 prosent i svenskenes konseptbil.
Volvo Trucks avduket Volvo Concept Truck i mai 2016, og nå har de videreutviklet og forbedret kjøretøyet enda mer.
I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje – en av de aller første drivlinjene av denne typen for tung- og langtransport, ifølge produsenten.
– I løpet av de neste årene vil vi se en stadig større dreining i retning av fornybar energi, og vi mener derfor at elektromobilitet og hybridteknologi vil bli stadig viktigere. Drivlinjen i konseptkjøretøyet vårt er utviklet for å forbedre transporteffektiviteten og dermed hjelpe bransjen på veien mot bærekraftige transportløsninger. Konseptkjøretøyet vil gi oss verdifull kunnskap og erfaring, noe som vil bidra til at vi kan utvikle enda mer avansert teknologi, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Avslått 30 prosent av tiden
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing.
Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning.
En forbedret versjon av Volvo Trucks' sjåførassistentsystem I-See er også spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.
I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir ifølge Volvo en drivstoffbesparelse på 5–10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen.
Produsenten hevder dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som skal legge til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.
Basert på buss
Volvo Concept Truck bygger også videre på nyhetene i forgjengeren, deriblant forbedret aerodynamikk og rullemotstand, samt redusert kjøretøyvekt.
– Dette er en plattform for å verifisere en rekke nye teknologier innen økt transporteffektivitet. Enkelte av disse nyhetene er allerede introdusert i lastebilene våre, mens andre blir lagt inn i nær fremtid. Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss, sier Åke Othzén, prosjektleder i Volvo Trucks.
Fakta: Volvo Concept Truck
- Volvo Concept Truck er et resultat av Sveriges bidrag til en bilateralt forskningsprosjekt mellom den svenske Energimyndigheten og det amerikanske energidepartementet.
- En amerikansk konseptlastebil, under navnet "SuperTruck", ble utviklet som en del av det amerikanske energidepartementets SuperTruck-program, som fremmer forskning og utvikling for å forbedre transporteffektiviteten for langtransport i Nord-Amerika.