-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Enda en amerikaner på strøm
Det er åpenbart mange nordamerikanere som ønsker å komme før Tesla med en brukbar elektrisk pickup. De ferskeste har vist noe de har døpt Bison.
Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om en Ohio-bygget bil som heter Workhorse. Oppskriften er den klassiske amerikanske Light Truck, men Workhorse er bygget ny helt fra grunnen.
Bison er derimot basert på kjente elementer. Den sitter nemlig på en GMS Canyon-ramme, men der stopper også all likhet med arbeidsjernet fra Gems.
Leveringer i 2020
Bison kommer fra Havelaar, en bedrift med virksomhet i Nederland og Kina, men med hovedkontor i Canada – og det er der utviklingsarbeidet har funnet sted. Debuten fant sted på Electric Mobility Canada-utstillingen i Toronto nylig, og der viste de prototypen som hadde en batteripakke på 40 kWh.
Selv med den regner man med null til hundre på cirka 6 sekunder (sports-truck?) og også med større batteripakkene vil hastigheten være begrenset til 130 km/t.
Selskapet sier at de 100 første bilene skal leveres til flåte-eiere og kommuner mot slutten av 2020. Der skal det være 50 eller 90 kWh batteripakker om bord hvor den største skal kunne klare en rekkevidde på 300 km.
Kundebiler skal man levere fra 2021 og det antydes en pris på den med de minste batteriene på rundt 45.000 US dollars.
To sett motorer
Selve bilen har fått et karosseri bygget opp slik at man, på tross av rammen, kan snakke om en selvbærende konstruksjon.
«Si gjerne at den er bygget som en vanlig truck, men karosseriet er boltet på stivt og ikke fleksibelt», forklarer konstruksjonssjefen Nathan Armstrong – med tidligere erfaring fra først Aptera, men etter det - mer seriøse øvelser som bl.a. Volvo og Tesla.
«På den måten har vi fått en mye stivere konstruksjon, og en rekke kompositt-deler skal hjelpe oss til å stå imot det tøffe kanadiske miljøet».
Opphengningen, uavhengig og parallellogram på alle hjul, hjelper også å holde tyngdepunktet lavt – 95 % av massen befinner seg under toppen av dekkene, forteller han. Og det er to sett motorer for for- og bak-hjul. Firehjulsdriften byr på max. 220 kW og et dreiemoment på 510 Nm.
Minimalisme
Det hele veier 2155 kg med den minste batteripakken, den har 26 cm. bakkeklaring og kan ta 1,3 kubikkmeter last på planet i tillegg til 0,5 kbm. i låsbare skap.
Innvendig råder minimalismen, med en stor Tesla-type sentral berøringsskjerm og ni kameraer leverer et 360 grader inntrykk av omgivelsene.
«Deet jeg virkelig ser frem til i testfasen», sier Armstrong, «er å få testet den i skikkelig hagl-vær. Vi skal ha en hagl-sikker bil klar innen 2020!».