Rydder plass til flere bruktbiler

RøhneSelmers varebilsenter på Økern selger rundt 150 brukte varebiler i året. Nå «kaster de ut» en leietaker for å gi plass til ytterligere satsing på brukt.

Publisert

– Vi skal ikke lenger tilbake enn for rundt tre år siden før bruktbil ble sett på som «et nødvendig onde». Mange leasingbiler ble «dyttet» ut til oppkjøpere som tjente gode penger på dem, sier daglig leder Hans Petter Hellehaugen ved RøhneSelmer varebilsenter på Økern.

– Etter at jeg tok over her så jeg fort potensialet for å gjøre brukte varebiler til et viktig forretningsområde for oss. I dag må vi faktisk ut på markedet og kjøpe brukte varebiler for å dekke etterspørselen, fortsetter han.

Leveringsklart
I dag leier utleieselskapet Hertz plass hos varebilsenteret, men når Hellehaugen nå ønsker å satse enda mer på bruktbiler må utleiebilene vike. Dette vil frigjøre rundt 15 sårt tiltrengte biloppstillingsplasser for den relativt kompakte varebilforhandleren.

– Vi er avhengige av å ha leveringsklare biler, både nytt og brukt, på lager hele tiden, sier Hellehaugen og viser til at yrkesbilnæringen skiller seg fra personbilmarkedet.

– Når en næringskunde kjører i stykker, kolliderer eller får bilen stjålet, så kan ikke han gå tre måneder og vente på en ny bil. Derfor skal vi ha biler som kan leveres umiddelbart. Vi kan ordne finansiering og registrere bilen umiddelbart på Autoreg, så kunden kan komme inn døra her uten bil og kjøre herfra igjen kort tid seinere med en ny eller brukt bil, forklarer forhandlersjefen.

Mens de fleste Ford-forhandlerne er Transit-senter, med visse krav om antall utstilte varebiler, og personell med kompetanse på nyttekjøretøy, er forhandleren på Økern et av svært få rene varebilsentere i Ford-systemet. Her gjelder nærings-tankegangen for øvrig like mye på verkstedet.

– Normalt pakker verkstedene uka så full som mulig, mens vi hele tiden må tenke at vi må ha rom i timeplanen for at det kommer inn en som har fått motorhavari, og at vi kan hjelpe ham fort. Tid er penger for kundene våre, sier Hellehaugen.

Bruktbilprogram
Forhandleren selger rundt 280 nye biler i året, hvorav 250 er varebiler. I tillegg selges rundt 170 bruktbiler, hvor rundt 150 er varebiler. Snitt-ståtiden for Ford-varebilene, fra de kommer inn til de er solgt igjen, er 21 dager mens bransjesnittet for person- og varebiler er 70 dager, ifølge Hellehaugen.

Nå jobber forhandleren altså med å øke andelen brukte varebiler.

– Noe av grunnen er også at vi ønsker å få inn disse bilene på ettermarkedet vårt. Ved at vi selv selger bruktbilene til sluttbruker har vi lettere for å komme i kontakt med dem og gi gode tilbud på service og reparasjon i verkstedet vårt, sier Hellehaugen.

Blant annet tilbyr Ford konseptet Motorkraftservice til biler som er mer enn seks år gamle. Pakken har en egen pris og inneholder gjennomgang av bilens viktigste komponenter, samt skifte av olje og filter.

Ford Approved er et bruktbilkonsept fra Ford, som egentlig er et personbilprogram. Men varebilsenteret planlegger å bruke programmet på varebilene også.

– Dette er for å tilby våre kunder litt ekstra trygghet. Programmet innebærer at bilen er innunder en viss kilometerstand og alder, og det følger med tilstandsrapport på bilene basert på en grundig undersøkelse vi utfører, sier Hellehaugen.

Alle bilene takseres når de kommer inn, så en tilstandsrapport tilbys på alle bruktbilene. Men i Ford Approved vil alle kundene få med en utvidet rapport.

– Vi skiller mellom kosmetiske og tekniske feil. Vi kan godt levere en varebil som har en skrubb på en støtfanger, men ikke en bil med dårlige bremser, poengterer Hellehaugen.

Balansegang på pris
Alle selgerne hos RøhneSelmer Økern er spesialisert på nyttekjøretøy, men en er også dedikert til bruktbilene. Han håndterer også innkjøp av biler utenfra, sammen med en ansatt sentralt hos RøhneSelmer som kun jobber med å kjøpe inn bruktbiler (både person- og varebiler).

De benytter seg av både bruktbilauksjoner og finn.no i jakten på etterspurte varebiler.

– Det er viktig, når man driver med salg og innkjøp av Ford, å holde tunga rett i munn. Vi vil selvsagt ha inn bilene til en gunstig pris, men samtidig kan ikke vi «skamby» på biler av vårt eget merke, sier Hellehaugen.

Det vil i så fall lett slå tilbake på dem selv.

– Derfor satser vi først og fremst på volum fremfor enorm fortjeneste per bil. Kommer vi med et «skambud» tenker kunden at det er dette bilen er verdt, og da har den hatt for stort verditap til at han kan fortsette å kjøre dette merket, forklarer han.

Alle tilpasses
Kundene av brukte varebiler er gjerne håndverkere som er ansatt i et firma og som kjører på kjøregodtgjørelse, ifølge Hellehaugen.

– De velger brukt fremfor firmabil. De kjøper gjerne demobilene våre når de er cirka et år gamle, for de får ikke fradrag for merverdiavgift, eller innkomne leasingbiler, sier forhandlersjefen.

Varebilsalg, både nytt og brukt, krever også en del ulike praktiske løsninger, som innredning, spesialutstyr og tilpasninger.

– Alle bilene blir tilpasset og modifisert slik at de skal passe til kundens bruk. Det går på for eksempel innredning, heving, ekstra lys og foliering. At vi gjør så mye også med bruktbilene er nok ganske unikt, for det er ikke en kompetanse som bruktbilselgerne rundt omkring sitter på, sier Hellehaugen.

PS. Du finner nær 1.500 brukte varebiler til salgs og en komplett oversikt med nybilpriser og data på over 700 varebilmodeller på YrkesBil.no/varebil

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 5-2017. Abonnenter får alltid de beste reportasjene først. Her kan du tegne abonnement**

Powered by Labrador CMS