-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye regler for dekk til lastebiler og busser
Alle lastebiler og busser som typegodkjennes etter 1. november 2017 må ha dekk som avgir mindre støy og har betydelig lavere rullemotstand enn dagens dekk. Fra 2020 gjelder reglene for alle tungbildekk.
Det er dekk-kjeden Fagdekk, sammen med Bridgestone-importør Gjerde & Byhring, som i en pressemelding forteller om regelendringene.
Bakgrunnen er det nye EU-direktivet ECE 117.02 for dekk til tunge kjøretøy, som innføres fra 1. november.
Store endringer
De store aktørene i bransjen er allerede i full gang med å utvikle dekk som tilfredsstiller de nye kravene. Blant annet står andre gummiblandinger, nye mønstre og redusert mønsterdybde på menyen.
I 2020 utvides regelverket ytterligere, ifølge Fagdekk. Da må også alle lastebildekk som selges på ettermarkedet tilfredsstille de nye kravene til støy og rullemotstand.
– Kort fortalt så betyr de nye kravene at vi i Bridgestone er i gang med å utvikle helt nye dekkserier til lastebiler og busser. Det er i dag svært få som produserer dekk som oppfyller de nye kravene, så her må man sette seg ved tegnebordet og tenke nytt, sier Kristian Aslaksrud hos Gjerde & Byhring.
Pedagogisk utfordring
Aslaksrud og kjedeutvikler Geir A. Holmberg hos Fagdekk er positive til de nye kravene, men de ser at det ligger en pedagogisk utfordring i det å forklare dette for sluttbrukerne.
– Mindre mønsterdybde forbindes ofte mer kortere levetid, men for å få hele bildet så må også de reduserte drivstoffkostnadene tas med i regnestykket. Dersom en transportør kan kutte sine dieselregninger med 3 prosent så vil dette alene utgjøre mer enn de økte kostnadene til dekk, fremholder Aslaksrud.
Holmberg ser også for seg at dette vil by på utfordringer.
– For en lastebileier eller transportør så vil det kunne fortone seg merkelig at han skal kunne spare penger på at de nye dekkene har mindre mønsterdybde. Poenget ligger i at når hele regnestykket settes opp så vil drivstoffkostnadene i mange tilfeller bli så mye lavere at en høyere dekkostnad spares inn igjen- og vel så det, hevder han.
Slutt på høst-høst?
De 55 Fagdekkverkstedene som også tilbyr dekk til tung sektor vil i tiden fremover informere sine kunder om hva som skjer, og hvilke fordeler de mener det innebærer for transportbransjen.
– Når man vet at en 10 prosent reduksjon i rullemotstanden kan redusere drivstofforbruket med 3 prosent så er det åpenbart at her kan man spare både penger og miljø, fortsetter Holmberg.
Ettersom nye lastebildekk med vintermønster vil få redusert sin mønsterdybde så er det heller ikke sikkert at «standardprosedyren» med å kjøre høst-høst vil fungere for alle. Vil dette føre til at flere tunge kjøretøy vil ende opp med to hjulsett, ett for sommer og ett for vinterkjøring?
– Vi vil trolig se mer av dette når den nye generasjonen dekk kommer på markedet. Dette vil for mange innebære en investering i et komplett hjulsett, til gjengjeld vil man være optimalt skodd for den aktuelle årstiden, sier Aslaksrud.