-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Iveco satser alternativt
Nå begynner det å bli fart på leveringene av gass- og batteridrevne minibusser fra den italienske produsenten.
Iveco Norge AS opplyser at de nå er i gang med en leveranse av 53 Iveco Daily 40C14N 10-seters busser til såkalt TT-transport av funksjonshemmede i Oslo kommune. Dette er transport av personer som tilfredsstiller kravene til TT-kort, altså rullestolbrukere med eller uten ledsagere.
Minibussene skal kjøres av Oslo Taxibuss AS som fikk kontrakten med Oslo kommune. I kontrakten har kommunen prioritert hydrogen og deretter strøm og biogass. I praksis er det imidlertid biogass som er mest aktuelt, ikke minst fordi matavfallet fra Oslo-området benyttes til å produsere biogass ved en ny og stor produksjonsenhet i Nes i Akershus.
Iveco Norge skal også levere seks batteridrevne Daily minibusser til Oslo Taxibuss, som fra før har nesten 150 konvensjonelle Iveco minibusser i drift.
Flere miljøbusser
Iveco Norge har også levert åtte Daily 65C14N 17-setere som Minibuss 24-7 AS har i skolebarnkjøring for Ruter på Romerike, i tillegg til 10 batteridrevne Daily som også går for Ruter. I tillegg har Iveco-forhandleren Autonor AS i Råde fått bestilling fra Minibuss 24-7 på 22 gassdrevne Daily som skal settes i trafikk i Vestfold mot slutten av året.
Iveco Daily for metangass leveres med en 3,0 liters FPT CNG-motor som yter 136 hk og har et maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Ved bruk av biogass er avgassutslippene meget beskjedne sammenlignet med fossilt drivstoff, ifølge produsenten. Den batteridrevne versjonen har en el-motor på 80 kW og et dreiemoment på 300 Nm, og selvsagt ingen lokale utslipp.
Målbevisst arbeid
Det er et målbevisst arbeid som ligger til grunn for at Iveco nå virkelig har fått innpass med sine særdeles miljøvennlige Daily minibusser i Norge.
– Siden våren 2016 har vi jobbet meget målbevisst for å promotere biogass som et miljøvennlig drivstoff, ikke minst på bakgrunn av at det nå foregår en betydelig produksjon av biogass på Østlandet, sier Leif Erik Nilssen, Key Account Manager i Iveco Norge, i en pressemelding.
– Vi har vært i en rekke møter med gassleverandørene AGA og Skagerak Naturgass i Vestfold, myndighetene og store kunder. Vi har også jobbet opp mot miljøorganisasjoner som Zero og Bellona. Iveco har over 20 år erfaring med gassdrevne kjøretøy, og andre steder, også her i Norden, har man kommet mye lenger med bruk av biogass som drivstoff. Nå kommer Norge etter for fullt, ikke minst fordi det nå kommer krav om bruk av biogass i stadig flere anbud. Og der det er ønske om batteridrift, har vi også muligheter for å bidra, fortsetter han.