-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tide kjøper 35 elbusser
Volvo Buss har fått sin største bestilling noensinne på elektriske busser. Tide Buss AS sørger for at Trondheim får Norges største elektriske bussflåte.
Kollektivselskapet AtB og Sør Trøndelag Fylkeskommune var i 2010 blant de første i Europa som kjøpte hybridbusser fra Volvo.
Nå har de bestilt 25 elektriske batteribusser, opplyser Volvo Bussar AB i en pressemelding.
Fire ruter
Bussene skal tas i bruk på fire ruter i Trondheim, på mellom 12 og 15 km hver, med planlagt igangsetting i august 2019.
I tillegg til de 25 elektriske Volvo-bussene, er også 10 elektriske leddbusser kjøpt inn.
Med totalt 35 elektriske busser fra operatøren Tide Buss AS, får Trondheim Norges største elektriske bussflåte.
– Vi er svært fornøyde med at det første omfattende, elektriske bussystemet i Norge, etableres i Trondheim i samarbeid med Tide Buss AS. Det er svært oppmuntrende at en rekke av bussrutene i Trondheim nå blir fullstendig elektriske med våre stillegående, eksosfrie elektriske busser, sier Svenn Åge Løkken, som er salgsdirektør i Volvo Buss Norge.
– Elektrifisering av offentlig transport er noe vi tror på, derfor er dette prosjektet svært viktig for oss, vi tror dette prosjektet vil bli et utstillingsvindu – ikke bare i Norge, men i hele Europa, sier Jan Helge Sandvåg, som er teknisk direktør i Tide Buss.
Nøkkelklar pakke
De elektriske bussene selges som en nøkkelklar pakke der Volvo tar hånd om alt vedlikehold av kjøretøyene og batteriene til en fast månedspris.
Bussene hurtiglades når muligheten byr seg, via ladepunkter som blir etablert på endestoppene.
Ladestasjonene er basert på et åpent grensesnitt som kalles OppCharge, noe som innebærer at de også kan brukes av andre elektrisk drevne busser. Kjøpet av ladestasjonene er ennå ikke fullført.
Bussene kjører på fornybar energi, så de blir fullstendig utslippsfrie. Energiforbruket til de elektriske Volvo-bussene er ca. 80 prosent lavere enn energiforbruket til tilsvarende dieselbusser.
3.500 busser
Volvos elektriske busser er tidligere solgt til byer som Malmö, Luxemburg og Harrogate i England.
I tillegg til den fullstendig elektriske modellen Volvo 7900 Electric, inkluderer Volvo Buss-serien med elektriske drevne kjøretøyer, også hybridmodeller og elektriske hybrider (hybridbusser med ladefunksjon).
Alt i alt har selskapet solgt mer enn 3500 elektrisk drevne Volvo-busser verden over.