-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dagligvaregigant inngår avtale om frakt med førerløse lastebiler
Allerede i tredje kvartal neste år håper Lidl i Sverige at de første førerløse, elektriske lastebilene skal være ute på svenske veier med varer.
Avtalen med det Stockholm-baserte tech-selskapet Einride, som utvikler elektriske autonome lastebiler, ble presentert ved Lidl Sveriges hovedkontor i Solna onsdag formiddag.
Om alle nødvendige tillatelser kommer på plass, håper selskapene å starte testkjøring med lastebilene, som er døpt T-pod, på offentlig vei i Halmstad-området allerede i tredje kvartal 2018.
LES MER: Slik er Einrides førerløse lastebiler
Ett steg videre
Lidl Sverige har fra før gått over til alternative drivstoff, som el, gass, biodiesel og Svanemerket diesel, og ser førerløse lastebiler som et naturlig neste steg.
– Gjennom å gå over til elektriske lastebiltransporter kan transportens utslipp reduseres med opp mot hundre prosent. Einrides selvkjørende T-pod kan ta oss et stort skritt i retning av fossilfir transport, uttaler Johannes Fieber, direktør i Lidl Sverige, i en pressemelding.
Det sies foreløpig ikke noe om hva slags ruter de førerløse bilene skal kjøre, eller mer konkret om hvordan testingen skal organiseres.
LES OGSÅ: Sjåføryrket i fare? Førerløst krever planlegging
Nytt regelverk
Bakgrunnen for avtalen er en regelendring fra svenske myndigheter som trådte i kraft 1. juli i år, som gir Transportstyrelsen mandat til å tillate forsøksvirksomhet med selvkjørende kjøretøy på offentlig vei.
Einride og Lidl har allerede innledet en dialog med Transportstyrelsen og planlegger å sende inn sin søknad i løpet av november.
– Innenriks veitransport står for cirka 30 prosent av de svenske utslippene av drivhusgasser. Vårt mål er at T-poden skal stå for 40 prosent av den svenske veitransporten i 2035.. Det skulle redusere Sveriges utslipp av drivhusgasser med like stor andel. Samarbeidet med Lidl er et viktig skritt i den retningen, uttaler Robert Falck, direktør i Einride.
PS. I høst skal Stortinget behandle regelverket for testing av autonome kjøretøy på norske veier.