-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kan eVito løfte salget av varebiler i Norge?
Mercedes-Benz har løftet på sløret for eVito. Når den kommer til Norge er uvisst, men vi har naturligvis allerede kjørt elvarebilen som vil bidra til å sette fart i elektrifiseringen av det norske varebilmarkedet.
Årsaken til den heller labre interessen for elektriske varebiler, kun to av hundre varebilkunder har så langt i år valgt elektrisk, er ikke mangel på interesse, men mangel på relevante kjøretøy.
Det er her Mercedes eVito kan være med å dra opp interessen fordi den har større lastekapasitet i volum og vekt enn alle de elektriske varebilene som er tilgjengelige i dag.
Åpnet for salg
Selv om Mercedes akkurat har åpnet for bestilling av eVito i Tyskland, vil ikke bilen være på gaten før noe ut i neste år. Trolig vil de første pilotkundene i Tyskland få biler levert i løpet av 2. halvår 2018.
Per Ragnar Johansen, direktør for MB Nyttekjøretøy i Norge, kan imidlertid ikke fortelle når eVito vil være på plass i Norge.
- Vi skal jobbe for å få biler til Norge så tidlig som mulig, sier Johansen.
Deretter følger i 2019 elvarianten av ny Sprinter, van/flersetevarianten av eVito og elektrisk Citan.
Dette er Mercedes eVito:
- 114 hk (84 kW)/300 Nm elmotor.
- Toppfart 120 km/t.
- Rundt 150 km reell rekkevidde (WLTP).
- 41,4 kWh batterikapasitet.
- Batterivekt ca 400 kg.
- Lastevolum opp til 6,6 kubikkmeter.
- Lastevekt til drøyt tonnet.
- Totalvekt 3,2 tonn.
- Ombordlader på 7,2 kW.
- Kan foreløpig ikke hurtiglades.
- Varmepumpeteknologi.
- Ikke rattvarme.
- Trekker kun på forhjulene.
- Kan foreløpig ikke trekke tilhenger.
- Pris i Tyskland: 40.000 euro ex mva. (392.000 kroner).
Batteripakken befinner seg under gulvet og midt i bilen, og er satt sammen av tre batteripakker fra ladehybride personbiler i Mercedes-programmet. I det hele tatt er så mye som mulig av elektrifiseringspakken hentet fra personbildivisjonen for å holde kostnadene nede.
Motorsvak
Jeg har kjørt både varebilen og personbilen av eVito, og med erfaring fra det meste som ruller av elektriske biler på norske veier, stusser jeg umiddelbart over at Mercedes ikke har tatt ut mer effekt enn 114 hk i varebilvarianten.
Effektuttaket forklares med ønske om best mulig samspill mellom ytelser og rekkevidde, og er synonymt den mest motorsvake dieselutgaven.
I personbilutgaven derimot flesker Mercedes til med 190 hk fra den samme motoren, noe som etter min mening passer langt bedre for en bil som tross alt har høy egenvekt på grunn av batteriene og i tillegg betydelig lasteevne. Jeg antar at i Norge vil kravet om høyere effekt enn 114 hk komme ganske snart etter lansering.
Ikke hurtiglading
Gjenvinning av energi foregår på tre nivåer, men de prototypene jeg kjørte var ikke satt opp slik at de kan kjøres som én pedals biler a la BMW i3, Opel Ampera-e og ny Nissan Leaf. Det vil si at bilen stopper helt opp når gasspedalen slippes.
At bilen ikke kan trekke tilhenger eller har varme i rattet, kan også komme som krav når brukererfaringene strømmer inn.
Alvorligst er likevel mangel på mulighet for hurtiglading. Mercedes lover at det kommer (CCS) med ladefart opp til 120 kW som betyr opp til 80 prosent batterifylling på rundt et kvarter, men når det vil skje velger Mercedes å ikke si noe om. Nå er største ladefart 7,2 kW fra dedikert ladeboks, noe som i praksis betyr lading natten gjennom.