-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Utsetter ekstra lastebilavgift
Lavutslippssonen i Oslo, som vil gi mange lastebileiere en ekstraregning på 600 kroner dagen, er utsatt til neste vinter.
– Vi har fått en del høringsinnspill, spesielt fra næringslivet, som sier at de trenger litt mer tid før de kan klare å omstille seg. Mange har investert i biler som er akkurat litt dårligere enn Euro 6, og da trenger de litt ekstra tid. Det velger vi å lytte til, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg til NRK.
Byrådet i Oslo har lenge jobbet for å opprette en såkalt lavutslippssone innenfor bygrensene i hovedstaden. Planen er at såkalt «forurensende kjøretøy» må betale et gebyr for å kunne kjøre innenfor bygrensen.
Prisen er foreslått til 300 kroner døgnet, med maksgrense på 25.000 kroner i året, for lastebiler under 12 tonn. For kjøretøy over 12 tonn blir prisen det dobbelte – altså inntil 50.000 kroner i året. Kjøretøy med Euro 6-teknologi skal slippe gebyr. Avgiften kommer i tillegg til de allerede økte, og miljødifferensierte bomtakstene.
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er sterke motstandere av en slik avgift, og frykter blant annet at utenlandske kjøretøy skal slippe unna.
Regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus er glad byrådet har lyttet til innspillene deres.
– Man kan ikke innføre en så stor avgift på så kort varsel. Næringslivet er avhengig av forutsigbare rammebetingelser. Vi vil bidra til det grønne skiftet, men man må få rimelig tid til å omstille seg, sier hun til NRK.
Ifølge Bymiljøetaten er det registrert cirka 20.000 tunge kjøretøy i Oslo og Akershus som trolig vil måtte regne med gebyr fordi de ikke tilfredsstiller Euro 6. I tillegg kommer tunge kjøretøy fra andre regioner, og utlandet.
Utfordringer knyttet til håndhevingen og det å få på plass tekniske løsninger sammen med Statens vegvesen skal også være en del av begrunnelsen for å utsette iverksettelsen, ifølge statskanalen.