-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Fremgang for Daimlers nyttige
Nutzfahrzeuge er et tvilsomt uttrykk. Det kan høres ut som om de andre bilene ikke er nyttige. Men de nyttige varebilene fra Daimler satte i hvert fall ny volumrekord i fjor.
«Mercedes-Benz Vans goes global», er det kjekke, tyske mottoet for varebildivisjonens vekst-strategi.
Det ser ut som det virker, for fjerde år på rad har man satt nye produksjons- og salgsrekorder.
Litt spesiell stas var det med 2017-resultatet, for første gang kom man gjennom 400.000-bils grensen. Så vidt. Med ca. 1.000 enheter.
Det er et par andre hyggelige spesial-avsnitt i denne historien. Et er at X-Klassen endelig er kommet på plass. Foreløpig bare 3.300 siden den ble lansert i november, men nok til å bikke 400K.
Mer imponerende er imidlertid Sprinter-tallene. Nøyaktig 50 % av totalen – 200.500 biler – på tross av at hele verden vet at den er på vei ut. Den nye skal premieres i februar (når utleveringene starter vet vi ikke), men allikevel økte faktisk Sprinter-salget i fjor. Med 4 % og ny rekord på den også.
Men det var mellomklassemodellene Vito og V-Klasse som vokste sterkest. En fremgang på 22 % betyr at de endte på 171.100 biler. Av de to versjonene var det Vito som økte mest og endt på nesten 112.000. Mye av fremgangen skyltes Kina der den var i salg for første gang.
Ikke bare i salg, forresten, i produksjon også. Her har vi et annet bra tysk/kinesisk slagord: «Made in China for China»!
Kina endte derfor med 23.800 enheter – en fremgang på solide 75 %.
Den minste tilhørte også vekstområdene. Citan kom opp i 26.100 som er en forsiktig vekst på ca. 5 %.
Både Citan og den nye Sprinter får batterielektriske versjoner neste år, men allerede i fjor åpnet Mercedes-Benz bestillingsbøkene for den elektriske Vito. Bilen skal ut til kundene annet halvår neste år – og kommer sikkert til å bidra til en viss vekst.
Det var nok ingen andre regioner som hadde en vekst tilsvarende Kinas. Men Latin-Amerika vokste med 31 % til 16.400 biler. NAFTA-regionen endte med 44.800 biler og en pluss på 3 %. EU30 sto tilbake med 273.300 biler – en fremgang på ca. 9 %. Tyskland alene: 105.800 biler og 10 % opp.
Og dersom du har glemt det: Norge: 3.700 biler. Det tilsvarer 10 % opp.
Nå skulle man tro at det var mye enklere å telle opp store lastebiler enn de mye mindre, og mange flere, varebilene.
Men nei – der er de ikke kommet lenger enn til ut november. Men kan allerede slå fast at det er ny rekord i den gården også.
I hele fjor ble det levert ut 415.100 biler av alle merkene, Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses og BharatBenz.
Etter en fullført november kunne man se tilbake på 422.500 enheter. Så langt tilsvarte det en økning på 12 % og sammen med interne kunnskaper om desembertakten anslår konsernet at de kommer til å nå et total-resultat på 465.000 biler.
Ikke bare adskillig mer enn 2017-resultatet, men også – og kanskje ikke fullt så gledelig, for prognosemakerne – langt over det man regnet med ved starten av dette året.
Vi vil komme tilbake med målgangen, når det hele er avsluttet.