-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nødvendig med overledning
Overledning kommer til å få en ny betydning fremover, skal vi tro det tyske industriforbundet.
I nesten et år har BDI, Bundesverband der Deutschen Industrie, snakket med medlemmene om hvordan det tyske klimamålet skal nås.
Det er ekstremt ambisiøst, drivhusgasser skal reduseres med et sted mellom 80 og 95 prosent (i forhold til 1990-verdien) innen 2050.
En omfattende studie presenterer mulige løsninger både for 80-prosent banen og for 95-prosent banen. Begge blir beskrevet som mulige, både teknologisk og samfunnsøkonomisk.
Men spesielt for 95 prosent-målet må det sterke endringer til, store deler av tysk næringsliv må ned på nullutslipp, slår rapporten fast, og ved et diskusjonsmøte i «Sektorworkshop Verkehr», nylig avholdt i Berlin, diskuterer man transportens innsats for å nå målet.
Der dukket det opp noen ganske klare føringer. For å minske fossile utslipp fra fly og skip trenger man en overgang til fornybart drivstoff. Man må overføre mye av transportarbeidet til tog, buss og kanalbåter.
Og for landeveistransport trenger man en konsekvent overgang til elektrisk drift. Batteri- eller hydrogen-drift for personbiler og lette varebiler, og ledninger i taket for busser i by og for tungtransport på mange motorveistrekninger.
Når det gjelder det siste sa Holger Lösch, en av toppene i BDI, at med positive resultater fra felt-forsøkene (som han forventet) må disse test-strekningene med «trolley»lastebiler utvides. Og man må ta en beslutning om utbygging av slike strekninger, i tett samarbeid med nabonasjonene presiserte han, senest midt på 2020-tallet. Og her må det offentlige gå i spissen.
LES OGSÅ: Utreder el-veier i Norge
På spørsmål om hvordan dette skal finansieres ble det fra regjeringshold vist til at dagens lade-infrastruktur ble betalt med 40 prosent fra det offentlige og resten fra private. Man regnet med å beholde den fordelingen også i fremtiden.
Det er med andre ord sannsynlig at vi snart vil få høre om flere enn Scania og Volvo som driver forsøk med strømavtakere på taket, og at flere byer kommer til å intensivere utbyggingen av trolleybuss-nettet.