Digital kjøretøy-inspeksjon

I «tunnelen» med 22 avanserte kameraer gjennomføres karosseri-inspeksjonen på en tungbil helautomatisk, med «kirurgisk presisjon», i løpet av et halvt minutt. Daimler ser stort potensial i teknologien.

Publisert
MANGE «ØYNE»: 22 avanserte kameraer dokumenterer tilstanden på hele kjøretøyets eksteriør, inkludert tak og understell. Eventuelle skader markeres. Foto: Josef Paul
MANGE «ØYNE»: 22 avanserte kameraer dokumenterer tilstanden på hele kjøretøyets eksteriør, inkludert tak og understell. Eventuelle skader markeres. Foto: Josef Paul

Å inspisere et kjøretøy og dokumentere eventuelle skader eller mangler er krevende, og det tar tid, enten det er i forbindelse med salgstakst, inn-/utlevering ved leie eller leasing, eller i forbindelse med forsikringsoppgjør. Ikke minst om det er en hel buss eller stor lastebil som skal inspiseres, da man må klatre opp i høyden.

I tillegg kan blant annet presisjon ved fotodokumentasjon være en utfordring. Tas et bilde med håndholdt kamera fra litt ulik vinkel, og i litt varierende lys, kan en skade se totalt forskjellig ut.

Alle størrelser
Dette var noe av utgangspunktet for at den store Mercedes-forhandleren, Josef Paul, i Passau i Bayern, ønsket å automatisere hele inspeksjonsprosessen.

For i tillegg til å drive verksted, gjennomfører forhandleren mange inn-/utleveringer i forbindelse med leie/leasing, og inspeksjon av brukte innbyttekjøretøy. Her håndteres alt fra lille A-klasse via Actros og opp til de største Setra-bussene.

Resultatet ble innretningen Digital Vehicle Scan (DVS) – en 12,5 meter lang «tunnel» med plass til alle de nevnte kjøretøystørrelsene, hvor bilene gjennomgår en digital skanning.

Kjøretøyet slipper inn først etter at et kamera har identifisert registreringsnummeret, og kunden har registrert seg som en bruker i systemet. Føreren kan deretter kjøre inn og gjennom «tunnelen». Her skanner 22 avanserte kameraer hele kjøretøyet, og bildene dokumenterer eksteriøret i full lengde, høyde og bredde. Det sørges for at lysforholdene skal være like hele tiden, slik at for eksempel ikke sollys skaper gjenskinn i lakken og gjøre det vanskelig å se eventuelle skader.

På slutten av tunnelen, før man kjører ut, sjekkes dekkenes tilstand via systemet Pneuscan. Hele prosessen tar under et halvt minutt.

Kan brukes av mange
Dataene fra skanningen overføres direkte til forhandleren.

– Dette gir oss en komplett dokumentasjon av kjøretøyet. Og det fine er at prosessen kan gjøres om og om igjen, med samme presisjon hver gang. Bildene viser alltid kjøretøyet fra eksakt samme posisjon, og gjør dermed før og etter-sammenligningen mer nøyaktig, sier direktøren ved Josef Paul, Bernhard Wasner, til magasinet Werkstatt Aktuell.

Foreløpig er det snakk om en prototype, men skanneren virker i prinsippet slik den skal nå. Hos Josef Paul kjøres mellom 40 og 60 kjøretøy gjennom DVS-innretningen hver dag. Wasner opplyser at en slik skanner i dag koster rundt 250.000 Euro, men målet er å få prisen ned i 200.000 Euro dersom man får til en serieproduksjon. Vedlikeholdskostnadene er lave, fordi det er få bevegelige deler. Kameralinsene må pusses rutinemessig en gang i uken, og gulvet må holdes noenlunde rent.

Ifølge det tyske fagmagasinet er Daimler svært interessert i teknologien og ønsker å være med på videreutviklingen. Mercedes tester visstnok allerede ut tre skannere på ulike steder i Tyskland.

Potensialet for denne type utstyr bør være stort, og foruten verksteder nevnes utleieselskaper, biltransportører, busselskaper og forsikringsselskaper som potensielle brukere av teknologien.

Tollvesenet er jo blant dem som allerede benytter seg av kjøretøyskanning, men med litt andre formål enn å se etter riper og småbulker. Kanskje ser vi snart DVS hos norske forhandlere og verksteder også?

Powered by Labrador CMS