Nå kommer fyllestasjoner for flytende biogass

Lastebiler som kan kjøre på flytende biogass (LBG) finnes, men hittil har det ikke vært steder å fylle tanken. Nå begynner det imidlertid å skje ting.

Publisert

I løpet av året kommer nemlig landets første fyllestasjoner for flytende biogass, samtidig som de første transportørene bestiller lastebiler for å ta drivstoffet i bruk.

Enova støtter Skagerak Naturgass, Litra og Tine med til sammen i overkant av 9 millioner kroner, og AGAs Transnova-støttede fyllestasjon vil stå klar allerede i august/september, opplyser selskapene i en pressemelding.

– Biogass er sirkulærøkonomi i praksis, hvor det som var avfall blir en ressurs som kan gjenbrukes som drivstoff. Enova har bidratt til produksjonsanlegg hos blant annet Den Magiske Fabrikken og VEAS, og det er derfor med stor glede vi nå hjelper i gang også distribusjonsleddet og sluttbrukerne, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

LES OGSÅ: Biogass gruser strøm

Vestfold og Alnabru først
En av biogasskundene til både Den Magiske Fabrikken og VEAS blir Skagerak Naturgass, som med 6 millioner kroner i Enova-støtte skal sette opp en kombinert fyllestasjon for både flytende biogass (LBG) og komprimert biogass (CBG). Etter planen kommer stasjonen ved E18 i Vestfold, og vil være i drift fra årsskiftet 2018/2019.

– Tunge lastebiler med LBG-drift er på vei inn i det norske markedet, og er et godt alternativ til dieseldrevne kjøretøy, så her er markedet stort. LBG-lastebiler har dessuten både større motor og lengre rekkevidde, sier adm.dir. Frode Halvorsen i Skagerak Naturgass.

Først ut blir AGA, som nå bygger fyllestasjon for flytende biogass på Alnabru i Oslo. Biogassen kommer fra EGE i Nes og fra Biokrafts produksjonsanlegg for flytende biogass på Skogn. Stasjonen vil også tilby CBG, og blir en del av AGAs nettverk av 19 fylleanlegg i Norge og 30 i Sverige.

– Vi har allerede tre operative stasjoner for flytende i Sverige, og stasjonen på Alnabru blir vår første i Norge. I august/september kan vi ønske kunder velkommen til å fylle både flytende og komprimert biogass fra et flunkende nytt anlegg. Vi jobber også parallelt med konkrete lokasjoner for videre utbygging av vårt nettverk av fyllestasjoner, sier Sales Manager Clean Energy i AGA, Lars Tveitan Østvold.

LES OGSÅ: Foreslår elbilfordeler for biogasskjøretøy

Transportører i front
Skagerak Naturgass og AGA har intensjonsavtaler med flere transportører om bruk av de kommende fyllestasjonene.

To av transportørene som går i front er Litra og TINE, som begge nå gjør alvor av sine ambisjoner om å ta i bruk flytende biogass:

Som YrkesBil tidligere har omtalt har Litra, et av Norges største transportselskap, planer om å anskaffe 100 tunge biogasslastebiler de kommende fem årene. Med 2,2 millioner kroner i støtte fra Enova bestilles nå de ti første.

– Vi ønsker å kutte utslipp, og for oss ser biogass foreløpig ut til å være det eneste gode alternativet til diesel. Det krever store investeringer, men vi forventer lavere kostnader etter hvert som tunge gasskjøretøy blir vanligere på markedet, sier markeds- og kvalitetsdirektør Morten Tønjumshagen hos Litra.

Tine henter melk fra rundt 8.400 gårder, og leverer ferske produkter direkte til 23.000 butikker, skoler og barnehager. Til denne jobben brukes over 600 biler, hvorav TINE eier 350 selv. Nå går konsernet i anskaffelse av sine fire første tunge gasslastebiler. Enova bidrar med 840.000 kroner til innkjøpet.

– Vi har en ambisjon om å kjøre 100 prosent fossilfritt innen 2025, og da blir biogass viktig. Primært ønsker vi å bruke biogass basert på husdyrgjødsel, fordi vi da får en dobbel miljøeffekt hvor vi bidrar til å redusere klimagassutslippene både i landbruket og transporten, sier Lars Galtung, konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i Tine.

LES OGSÅ: Volvo lover gassbiler med diesel-ytelser

Noen må gå først
Skal det være penger i å produsere og distribuere biogass, må det finnes brukere i markedet, men det forutsetter igjen at det finnes både biler og gass å få kjøpt.

Dit har vi omsider kommet nå, poengterer Sivertsen i Enova:

– Dermed trenger vi nå disse første modige bedriftene som tør å være først ute og som ser verdien av å investere tid og penger i dette. Det er dem vi er til for å hjelpe, for å bygge dette markedet for klimanøytral transport videre på veien mot lavutslippssamfunnet.

LES OGSÅ: Iveco får opp farten med gass og batteri

Powered by Labrador CMS