-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lengre tid ved rampa
Det tyske samferdselsdepartementet har bestilt en rapport om forholdene ved lasterampene.
Det er Bundesamt für Gütervekehr (BAG), sammenslutningen av godstransportører, som er bedt av det tyske samferdselsdepartementet å gjøre en rapport om hvordan tilstanden er ved landets lasteramper for tiden.
Man kan forstå interessen – ventetiden ved rampene kan være et vesentlig bidrag til vareflyten.
Så viser det seg at alle de spurte er enige om at ventetiden er forlenget de siste fem årene, men de forskjellige gruppene er langt fra enige om i hvor stor grad.
Av sjåførene svarer 47 % at ventetiden er blitt lenger i denne perioden, mens det er bare 16 % av rampe-eierne som er enige.
BAG slår fast at en av hovedårsakene til for lang ventetid er svikt i informasjonsstrømmen og uklare ansvarsområder. Rundt 65 % av alle sjåførene og 32 % av rampe-driverne svarte ja på at de ikke ante noe om hvorvidt omstendighetene rundt rampe-lasting og –lossing er regulert av spesielle lov-bestemmelser (som det er.)
Nesten halvparten av sjåførene kunne fortelle at de på forhånd hadde ikke peiling på om de selv måtte gjøre laste- eller lossearbeidet. For utenlandske sjåfører var denne andelen på hele 65 %.
De såkalte tidsvindu-management systemene ble vurdert positivt av alle. Det finnes også andre systemer som gir sjåførene en korrekt forhåndsinformasjon om ventetid og om hvordan arbeidet utføres – men de tilhører alle sjeldenhetene.
Den positive delen av undersøkelsen viste seg når det kom til sosiale forhold. Den personlige omgangen ved rampene ble stort sett karakterisert som positiv, og så å si alle de spurte rampe-operatørene hadde sanitære anlegg som var tilgjengelige for sjåførene.