Ny Volvo 9000-serie vises for første gang.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Buss-toppsjef, Håkan Agnevall, var i perlehumør da han endelig kunne vise frem de nye flaggskipmodellene.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ny Volvo 9000-serie, her en 9900 i midten flankert av to 9700.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
9900 med karakteristisk profillinje som skal understreke det skrånende teatergulvet på innsiden, som kun er tilgjengelig i toppmodellen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ny Volvo 9000-serie.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ny Volvo 9000-serie.
Foto: Volvo Buss
Ny Volvo 9000-serie.
Foto: Volvo Buss
Ny Volvo 9000-serie.
Foto: Volvo Buss
Ny Volvo 9000-serie.
Foto: Volvo Buss
Ny Volvo 9000-serie. Frontlykten er plukket ut av samme delehylle som anleggslastebilen FMX henter fra.
Foto: Volvo Buss
Ny Volvo 9000-serie.
Foto: Volvo Buss

Volvos største coach-nyhet på 20 år

Lanserer en helt ny serie busser for turistreiser og rutedrift. Med nye 9700 og 9900 lover Volvo at det skal være enklere å kjøpe, kjøre og eie.

Publisert

Med 20-års intervaller for lansering av nye modellserier er det ikke rart tungbilaktørene gjerne slår litt ekstra på stortromma når det først skjer.

Og akkurat nå er det Volvo Buss som er i festhumør. Selvsagt er det ikke 20 år siden sist de hadde noe å feire, men det er rundt 20 år siden den utgående coach-plattformen så dagens lys.

Det kunne vi tydelig se på Volvo Buss-toppsjefen, Håkan Agnevall, da han rett før helgen rullet den nye 9000-serien ut i rampelyset for fagpresse fra hele Europa.

– Vi har gjennomført den største fornyelsen av den europeiske turistbusserien vår på mange tiår, erklærte Agnevall.

Serien innbefatter den luksuriøse flaggskipmodellen 9900 og den mer allsidige 9700.

Begge kan selvsagt skreddersys på detaljnivå, alt ettersom om du skal kjøre ekspressrute Oslo-Kristiansand eller ha med kravstore turister på VIP-reise Vestlandet rundt, for eksempel.

Familietrekk
Med frontlykter hentet direkte fra delehyllen til anleggslastebilen FMX og jernmerket godt synlig i fronten, skal det ikke være noen tvil om at det er en Volvo du møter.

Om du drar kjensel på utseendet kan det være at du tenker på modellen 9800, lansert i 2016 for det Mexicanske markedet. Mye av linjeføringen er åpenbart hentet derfra.

Vi har allerede registrert, blant annet i sosiale medier, at det er mange og delte synspunkte om designen på den nye 9000-serien. Spesielt det uthevede partiet fra nedkanten av fronruten og ned har fått gjennomgå.

At mange mener noe om utseendet betyr vel bare at sjefsdesigner Dan Frykholm og teamet hans har gjort noe riktig. Likegyldighet fra publikum ville nok vært mye verre. Undertegnede synes for øvrig bussene gjorde seg bedre i virkeligheten enn på bilder.

Stort pluss for den bølgete, lekne signaturstripen som gjør den enkel å skille fra andre busser når du ser dem i profil. Med stripen kan du alltid være trygg på at det er en 9900 du ser – for dette leveres kun på toppmodellen.

Samme motor, lavere forbruk
Det eneste som har blitt med over fra den utgående modellen, er D11-motoren, på enten 430 eller 460 hestekrefter, og I-Shift-girkassen. Begge deler er selvsagt oppdatert med nyeste «mjukvara» (identisk med det som i dag leveres på utgående modell).

Likevel har Volvo visstnok klart å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet med opptil fire prosent på 9700-versjonene. 9900-versjonen, hvor takhøyden er økt med 12 centimeter og lengden med 17 centimeter sammenlignet med forrige generasjon, skal bruke nøyaktig det samme som den utgående versjonen.

Årsaken skal være at den aerodynamiske utsiden med glattede paneler og avrundede hjørner genererer svært lite luftmotstand. Totalvekten er dessuten redusert med 350 kilo ved bruk av lette materialer.

– På en 13-meter er taket alene slanket med 230 kilo fordi det nå brukes et komposittmateriale med en sandwichkonstruksjon. Dette har også bidratt til å flytte hele bussens tyngdepunkt med 4-5 centimeter, fortalte produktsjef Michele Ferrara.

Ved å spesifisere Dynamic Chassis Lowering, som senker chassiset to centimeter når bussen passerer 80 kilometer i timen, og fartsholderen I-See som optimerer kjørestilen ut fra topografien, skal det være mulig å spare enda mer drivstoff.

Teatergulv i toppmodellen
9000-serien som produseres ved Volvos fabrikk i Polen skal bygges på den nyutviklede integralstrukturen (selvbærende karosseri), som blant annet skal gi forbedret stabilitet, lavere vekt og høy korrosjonsbestandighet.

Samtidig sørger et godt isolert karosseri for lite støy og et lavt vibrasjonsnivå inne i bussen. Det er selvsagt begrenset hva vi fikk prøvd dette inne på den lukkede testbanen i Gøteborg, men at disse bussene er svært behagelig skyss trenger ingen lure på.

Volvo fremhever spesielt at klimasystemet har blitt utviklet for å gi en jevn og behagelig temperatur i hele bussen – uavhengig av temperaturen utendørs. De har drevet omfattende testing i nær polare strøk om vinteren, og fraktet en buss med båt til Brasil for å teste under virkelig hete forhold. Ifølge Ferrara skal det gå fint både med 40 minus og 40 pluss.

De nye passasjerstolene er Volvos egenutviklede, og skal være både mer komfortable samtidig som de er tynnere og lettere enn tidligere. Høydejusterbar nakkestøtte blir også tilgjengelig etter hvert.

De 12 ekstra centimeterne med takhøyde i 9900 gir også ekstra plass til et større bagasjerom samtidig som passasjerene sitter høyere i bussen. Sammen med det karakteristiske skrånende «teatergulvet», som har blitt Volvos varemerke, og de store glasspanelene gir dette svært god sikt både fremover og langs sidene.

Assistenter
At det er omfattende løsninger for aktiv og passiv sikkerhet trenger vi vel knapt å nevne når det er snakk om Volvo.

En mer robust frontkollisjonsbeskyttelse (FIP) med større kapasitet for energiabsorbering, samt et glasspanel i nedre del av den fremre døren som gjør det enklere for sjåføren å oppdage andre trafikanter i nærheten av bussen, er noe av det som står på listen.

Det samme gjør sjåførvarselassistent som overvåker kjøreatferden og bussens posisjon i forhold til filen og veikantene, med innlagt tretthetsvarsel via popup-meldinger i instrumentpanelet, samt en lyd.

Lovpålagt kollisjonsvarsel med full autobrems er selvsagt på plass, sammen med adaptiv cruise control og kjørefeltassistent.

Den nye busserien kommer også med en rekke tilleggstjenester som ifølge Volvo skal gjøre det enklere å kjøpe, kjøre og eie. Alt dette er nå samlet i pakken Volvo Care, forsåvidt mange velkjente komponenter, men en ny måte å presentere den på.

Pakken består av en firetrinns prosess hvor du først spekker "din egen coach", velger utstyrsvariant, service- og vedlikeholdsløsning og til slutt finansiering og forsikring.

I pakken år du også tilgang til Volvo Buss' eget flåtestyringssystem, inkludert nyheten Safety Zones - en slags geofencing hvor du kan legge inn en fartssperre på bussen innenfor et geografisk område (på bussdepotet i Stavanger har Volvo-bussene fått lagt inn en fartssperre som aktiveres idet de kjører inn på depotområdet).

Anbud og enkeltsalg
Coach-segmentet utgjør ikke et veldig stort volum i Norge, men akkurat i 2018 hvor totalmarkedet er lavt vil denne busstypen utgjøre to tredeler av Volvos bussalg her til lands.

Bussdirektør Svenn-Åge Løkken i Volvo Norge opplyser at de over tid selger mellom 100 og 150 busser i 9000-serien per år.

– Det er helt klart et marked for denne type busser i Norge, både i anbud for blant annet ekspressruter og i salg til aktører som driver med turbusskjøring. Vi har allerede tatt kjøpere i hånda på de nye modellene, og merker at interessen er stor, sier Løkken.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Fakta:

Volvo 9900: Høyde 3,85 m. Lengde 12/13/14 m. Aksler 4x2/6x2. Skrånende gulv.

Volvo 9700: Høyde 3,65 m. Lengde 12/13/14 m. Aksler 4x2/6x2.

Drivlinje: Volvo D11 Euro 6, 430/460 hk, I-Shift.

**Du finner en større reportasje om den nye 9000-serien i juni-utgaven av bladet YrkesBil, som er ute hos abonnentene 20. juni. Ikke abonnent? Bli det her!**

Powered by Labrador CMS