Vil satse mer på dekkhåndtering

I morgendagens Volvo-verksteder skannes, filmes og analyseres mønsteret i alle dekkene dine når du kjører inn, og en automatisert kontroll av hjulinnstillinger på bil og henger gjøres helst ved hvert besøk. Alt tar under 20 minutter. I alle fall om Arne-Helge Andreassen får det som han vil.

Publisert
Arne-Helge Andreassen
OPPTATT AV HJULSTILLING: Arne-Helge Andreassen vil drive mer proaktiv akselmåling. – Det er avgjørende at dekkene ikke får uregelmessig slitasje, slik at de kan mønsterskjæres og dermed oppnå maksimalt med kilometer og minimum drivstoff forbruk, sier han.

– Det blir en helt ny verden, med uante muligheter, sier 68-åringen på klingende nordnorsk, ispedd noen svenske gloser, der han tar imot YrkesBil i et møterom på Volvo Trucks’ hovedkontor i Gøteborg.

– I morgendagens verksteder skal vi ved hjelp av ny teknologi gjøre mer med bilene, på mye kortere tid enn i dag. Oppfølging av dekk og hjulstilling blir en svært viktig del av dette, fortsetter han.

Arne-Helge Andreassen fra Lødingen er nemlig Volvo-konsernets dekkekspert og sitter derfor helt sentralt i planleggingen av hvordan lastebilverkstedene skal utformes i tiden fremover. Han oppriktig brenner for at dekkhåndtering – eller «Tire Management» – må bli en integrert del av verkstedkonseptene og serviceavtalene.

– Kjører du med feil dekk, feil lufttrykk eller feil hjulstilling på et vogntog får det raskt dramatiske konsekvenser for driftsøkonomien. Våre tester viser at du kan spare 5-6 prosent i drivstofforbruk ved å ha dette på stell. Jeg mener det er vår plikt å hjelpe kundene våre med å få dette riktig. Dessverre har vi ikke alltid tatt det ansvaret alvorlig nok og overlatt dekkhåndteringen til andre, sier Andreassen.

Engasjementet lyser ut av øynene hans, og det var dette som i sin tid skaffet ham den sentrale stillingen (ansvarlig for Tire Management & Wheel Alignment Offering) i konsernet for 14 år siden. Han hadde nemlig vært litt storkjeftet på en konferanse i Finland, hvor han påsto at Volvo jobbet feil.

– Jeg sa at de hadde fantastiske biler, men at de ikke var opptatt av det kundene deres var opptatt av. Dekk var en del av det. De brydde seg også for lite om trailerne som hang bak på trekkvognene. En Volvo-ansatt hørte meg, og ba meg ta kontakt om jeg skulle trenge jobb en gang. «Jeg tror du har rett», sa han. Så trengte jeg plutselig en jobb, var i Gøteborg tre turer med min påstand om at de jobbet feil, og nå har jeg sittet her siden 2004, sier Andreassen.

Alt på ett sted
At Volvo nå ønsker å ta mer grep om dekkhåndteringen er en del av «one stop service»-tankegangen, hvor lastebilforhandlerne ønsker å tilby kunden alt på et sted. Dette har delvis tvunget seg frem som følge av at lastebilene blir bedre og sjeldnere trenger service og reparasjoner. Verkstedene må dermed fylle på med flere oppgaver for å opprettholde inntjeningen.

– Men det er viktig å understreke at vi ikke skal bli noen dekkforhandler. Målet er ikke å bli eksperter på å koble av og på hjul, det tror jeg vi er bra nok på. Kundene skal selvsagt få kjøpe dekk hos oss, men poenget må være å sørge for at kundene våre trenger å kjøpe færre dekk, sier Andreassen.

Måten han vil hjelpe kundene på er først og fremst hyppig og proaktiv kontroll av dekk og hjulstilling på bil og eventuelt tilhenger. Planen er at dekkhåndtering skal tilbys som en del av serviceavtalen, hvor kunden betaler et fast beløp per kjørte kilometer.

Volvo viser til undersøkelser som sier at to av tre kjøretøy i Europa har feil innstilte aksler.

– Jeg mener at dekkene, mønsteret og hjulstilling bør kontrolleres hver gang bilen besøker verkstedet. Mange av «våre» biler er innom verksted flere ganger i året, ikke bare for service men av ulike årsaker. Utfordringen er at for eksempel en manuell hjulstillingskontroll tar halvannen time, og dermed koster så mye i tid og penger at de fleste dropper det, sier Andreassen.

Kutter en time
I i Finland har Volvo laget et pilotverksted for sitt nye «Tire Management»-konsept, hvor de prøver ut nye metoder og ny teknologi for å redusere tidsbruken. Deler av konseptet (det som er klart) skal innføres i Volvo Truck Center som er under bygging på Gardermoen og som åpner neste år.

Konseptet går ut på at bilen først blir kontrollert for slitasje på komponenter i hjuloppheng med en «slitasjetester». Andreassen er imidlertid ikke fornøyd med den utrustning som mange av verkstedene bruker i dag.

– Mange har kjøpt slike uten å sjekke hastighet og slaglengde. Går den sakte med kort slaglengde klarer den aldri å finne slitasje i opphenget. I Trondheim, hos Langø Service, fant jeg en norskutviklet som er presis. Nå har vi lagt inn et kamera som registrerer og lagrer resultatet. Når mekanikeren ser at det er slitasje der trykker han på en knapp og får en 20 sekunders video som kan dokumentere slitasjen. Filmen kan vi kommunisere til kunden for å vise at det er reelt behov for å bytte ut deler, forklarer Andreassen.

Deretter kjøres bilen inn på en multifunksjonell bremseprøve, hvor Volvo har utviklet en skanner som måler restmønsteret i alle dekkene (kontrollen tar syv sekunder per aksel).

Så er det tid for å måle akselinnstillinger med Volvos eget «Volvo Wheel Alignment Equipment». Produsenten har investert betydelig i utstyr i alle sine fabrikker for å sikre at akslene står riktig, det vil si vinkelrett 90 grader i forhold til den tenkte senterlinjen på rammen.

– Dette bør kontrolleres minst en gang i året, eller oftere – avhengig av type transport og kilometer, sier Andreassen.

I stedet for laser skal verkstedene nå benytte et avansert kamera som kan ta bilde med flere vinkler samtidig. Med bildene kan man blant annet foreta en kalkulasjon på om det er hjulkast, og eventuelt hvor mye.

– Da slipper man å løfte akselen, og tar ned tidsbruken fra halvannen time for hjulmålingen, til cirka 15 min, sier Andreassen.

Simulator
På sine reiser rundt til Volvo-verksteder i verden har Andreassen konstatert at akselmålinger som regel blir utført reaktivt, i to situasjoner: Enten når kunden har klaget på noe, eller når man bytter en komponent.

– Det må vi fortsette med, men i tillegg skal vi kontrollere mer proaktivt. Vi kan ikke forhindre dekkslitasje, men vi kan forhindre skjevslitasje. Vi må sørge for at når kunden har riktige dekk, så må de vare lengst mulig, sier Andreassen.

– Når kommer robotene?

– Vi jobber med mye som det er litt for tidlig å snakke om, og roboter er en del av det. At robotene kommer er helt sikkert, og når vi utvikler morgendagens verksteder må vi forutse dette.

– Fremover kommer vi ikke til å ha mer enn maks en time på alt vi skal gjøre på verkstedet, den andre tiden finnes ikke. Kundene har ikke råd til å la bilen stå og betale for det. Derfor må det ta maksimalt 20 minutter å kjøre gjennom «gaten» som kontrollerer dekk og aksler, sier han.

Dokumentasjon og visualisering overfor kundene blir også en viktig del av dekkhåndteringen.

– Jeg tror på «seeing is believing», så jeg ønsker å ha en simulator ute hos verkstedene hvor kundemottakerne kan legge inn de hjulvinklene bilen hadde før kontrollen og vise kunden hvilken påvirkning det har hatt på dekkene, sier Andreassen.

Vil måle dekkets helse
Men det holder ikke å kontrollere dekkene de gangene bilen er på verksted. Lufttrykk, for eksempel, bør sjekkes så ofte som mulig. Det finnes i dag flere TPMS-løsninger (Tire-Pressure Monitoring Systems) for dette, men for Andreassen er ikke det nok. Han vil ha en komplett «helsetilstand» på dekket.

– Sammen med et norsk teknologiselskap utvikler vi en ny måte å kontrollere lufttrykk og temperatur (i fremtiden også lyd og vibrasjoner). Akkurat nå pågår det «felttester» i Norden og jeg kom akkurat hjem fra Spania hvor vi har testet siden sommeren 2017, for å se hvordan høye temperaturer påvirker sensorene, forteller han.

Samtidig jobbes det med å samle og systematisere så mange «virkelig liv»-data fra dekkene som mulig. Volvo Trucks har konsernavtale med Michelin, Bridgestone, Goodyear og Continental, men det er også lokale variasjoner rundt i verden med andre merker. Og det er kunden som velger dekk til sin bil.

– Så er det vår jobb å sørge for at kunden velger rett. Derfor jobber vi nå sammen med Volvo IT med å skape en database over alle dekk som ruller ut fra Volvos fabrikker, hvor vi følger dekkene og stammen fra «fødsel» til «død». Målet er å kunne gi så korrekte råd som mulig, basert på konkret erfaring. Per i dag bruker vi dekkprodusentenes informasjon. De har egne databaser med hundretusenvis av dekk, men jeg mener det er feil av oss å ikke vite dette selv, sier Andreassen.

Følger oppskriften
Volvos «Tire Management» vil først bli innført i Norden, og deretter følger resten av verden. Alle nye verksteder som skal bygges fra nå av vil få alt av nødvendig nytt utstyr og teknologi, men også i eksisterende verksteder vil konseptet implementeres helt eller delvis.

Arne-Helge Andreassen lover en oppskrift som skal fungere:

– Kona mi er djevelsk god til å bake kaker. Hvordan får hun det til? Jo, hun har en oppskrift. Respekterer man oppskriften, så blir resultatet det oppskriften sa at det skulle bli. Akkurat som du må respektere oppskriften ved å velge riktige ingredienser, temperatur og tid når du baker en kake, må du ha riktig kombinasjon av dekk, lufttrykk og hjulstilling for å oppnå den beste dekk- og drivstofføkonomien. Så enkelt og så komplisert er det.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 3 - 2018. Ikke abonnent? Bli det her - og få de beste reportasjene først!**

Powered by Labrador CMS