Vurderer å ta denne elvarebilen til Norge

Nå har Ford startet produksjonen av det elektriske nyttekjøretøyet «Deutsche Post StreetScooter Work XL». Norge er et opplagt land hvor det vurderes salg av el-varebilen, ifølge Ford-importøren.

Publisert

StreetScooter har vært omtalt en rekke ganger her på YrkesBil.no. Senest i forbindelse med nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover nylig.

At de skal samarbeide med Ford om en stor kassebil med elektrisk drivlinje, basert på Transit 2T men med et nytt karosseri bygd etter spesifikasjoner fra StreetScooter, har også vært kjent en stund.

Og nå er endelig mer enn 180 Ford-ansatte i Køln i gang med å bygge opptil 16 StreetScooter Work XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3.500 kjøretøy.

– Dette samarbeidsprosjektet viser at vi også kan levere «småskala»-produksjon av kjøretøy, og det er et eksempel på hvordan Fords ekspertise på nyttekjøretøy kan kombineres med gründerselskap, sier sjefen for produktutvikling i Ford Europa, Joerg Beyer.

Work XL vil ha et lastevolum på 20 kubikkmeter og ha plass til mer enn 200 standardpakker eller 1.275 kilo nyttelast. Det elektriske nyttekjøretøyet har litium-ion batterier som leverer opptil 90 kW (122 hk) med et maksimalt dreiemoment på 276 Nm.

Med en batterikapasitet på 76 kWh har Work XL en rekkevidde på opptil 200 km. Sammenliknet med dieselmodellen vil hver av de nye elektriske nyttekjøretøyene redusere CO2-utslippet med inntil 5 tonn i året og spare 1900 liter diesel, ifølge selskapene.

Deutsche Post skal bruke det elektriske kjøretøyet til pakkelevering i tyske byer.

Fremtidig salg av den elektriske StreetScooter til andre kunder og andre markeder er til vurdering og ifølge Ford Motor Norges administrerende direktør Per Gunnar Berg er Norge et opplagt land hvor vi vurderer salg av det elektriske nyttekjøretøyet.

Administrerende direktør hos StreetScooter, professor Dr. Achim Kampker, mener Work XL er perfekt for pakkelevering.

– Sammen med Ford ønsker vi nå å fremme mer miljøvennlig og stillegående transport i tyske bysentrum. Med Work XL har vi fått et perfekt alternativ til bruk ved pakkeleveringer i urbane strøk, og den vil i fremtiden også kunne brukes av andre transportselskaper andre steder, sier Kampker.

Powered by Labrador CMS