-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
ABB + Volvo på Lillehammer
Oppland fylkeskommune tester ut batterielektriske busser fra Volvo og lader fra ABB på Lillehammer, for å se hvordan elbusser fungerer i kjølig innlandsklima.
ABB melder nå at selskapet skal levere en av sine 150 kilowatts «plugginn» depot-ladere for de to Volvo 7900 elbussene som skal testes ut på Lillehammer.
Som du ser av bildet demonstrerte Volvo Norges bussjef, Svenn-Åge Løkken (bildet), en variant av systemet for YrkesBil under Busworld i Kortrijk i 2017.
Selv om det ruller mange elbusser globalt, er det som kjent begrenset erfaring fra steder med OL-byens kjølige klima og topografiske forhold, som kan påvirke batteriets egenskaper og bussens energibehov.
– Det er et spennende testprosjekt som viser at også mindre norske byer, med kjølig innlandsklima og kupert terreng, satser på kollektiv nullutslippstransport som et bidrag til det grønne skiftet, sier Steffen Waal, administrerende direktør ved ABB i Norge, i en presseuttalelse.
Gir erfaring med elbuss
Prosjektet skal gi svar på om det er mulig å innføre batterielektriske busser på bybusslinjene på Lillehammer og andre tilsvarende områder i Oppland ved framtidige kjøp av transporttjenester.
– For å tilegne oss denne kunnskapen ønsker vi å teste to elektriske busser over to år. Informasjonen vi får vil gi oss en pekepinn på om det er gjennomførbart å satse på elbusser i Lillehammer i framtiden, sier leder av Opplandstrafikk, Eirik Strand.
– Testperioden vil gi oss viktig innsikt om valg av teknologi, stabilitet og miljøgevinst. Kunnskapen vil være nyttig å ha før eventuelle anskaffelser i framtiden.
Volvo-elbussene på tolv meter er utstyrt med batteripakker på 200 kWh og settes inn på fire bybusslinjer på Lillehammer våren 2019. Depot-laderen er utstyrt med to ladebokser slik at begge bussene kan tilkobles samtidig mens ladingen styres og overvåkes av hovedsystemet. Tilkobling til elbussene gjøres med CCS2 (Combined Charging System Type 2) med hurtiglading av likestrøm.
Smart serviceløsning
ABBs leveranse til Volvo Norge AS inkluderer serviceavtale for drift av ladesystemet. Depot-laderen inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.
– Det gir god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift av elbussene i prosjektet, forteller Waal i ABB.
ABB leverer ladeløsninger for elbusser i blant annet Akershus, Buskerud og Trondheim. Selskapet er også store innen hurtiglading av elbiler, med blant annet nærmere 800 installasjoner i Norge.