-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Bygger om fra melkebiler til brannbiler
Melketransportør Hans Ivar Slåttøy Transport AS bygger brannbiler med gamle melketanker på.
Hans Ivar Slåttøy Transport AS (HIST) er mest kjent for melketransport. Du husker kanskje saken om da de tok i bruk den første semitraileren til melkekjøring?
Selskapet er faktisk landets største private melketransportør innenfor Tine-systemet. Og nettopp melketransporten er et viktig element når det gjelder produksjonen av brannbiler.
– Det begynte så smått i 2001, forteller Hans Ivar Slåttøy i en pressemelding.
– En melketank har sitt første liv på i gjennomsnitt 2,5 biler. Da er ikke tanken egnet for melk lenger, men det er fortsatt igjen mye tank, sier han.
Startet med en utfordring
Etter hvert som tankbilene ble tatt ut av drift, hadde de en utfordring i å få skikkelig betalt for fullt ut brukbare tanker, samtidig som de satt igjen med brukte chassiser som det ikke finnes så mange anvendelsesmuligheter for.
– Da kom vi på ideen at vi skulle prøve å bygge om melketankbiler til branntankbiler, og den første hadde vi klar i 2001. Den gikk til Sømna kommune som var godt fornøyd med å få en fullt ut brukbar brannbil til en rimelig pris, sier Slåttøy.
Og dermed var man i gang. Felles for mange kommuner er dårlig råd, men brannbiler må de ha for nødvendig beredskap. En brannbil skal i prinsippet gå minst mulig, og ideelt sett ikke i hele tatt. Et brukt chassis med en brukt melketank, som selvsagt får sin nødvendige ombygging og overhaling, blir dermed en prisgunstig branntankbil i mange år etter at den ikke lenger egner seg som melkebil.
– Til nå har vi landet bestilling nummer 21, men ikke alle er levert, forteller Helge Stolpnes, som jobber mest med påbyggoppgavene hos HIST.
Han har blant annet en fortid hos Landteknikk Fabrikker, som i dag heter Scala Fabrikk og er en betydelig leverandør av både transporttanker og stasjonære tanker.
– Vi har opparbeidet oss gode kunnskaper og lang erfaring med brannbiler, og i dag kan vi klare å levere det meste, ikke bare tankbrannbiler. Vi har blant annet levert både vannkanoner og skumanlegg, forteller Stolpnes.
– Vi har nå så lang erfaring med branntankbiler at vi faktisk tenker litt i den retning når vi anskaffer nye melketankbiler. Noen av melkebilvariantene vi kjøper, vil kunne egne seg som brannbiler om et antall år, og da prøver vi å tenke utstyr som er nødvendig i bilens neste liv og som kanskje er praktisk å få levert på chassiset når det er nytt, forteller Slåttøy.
Bygger på MAN
Det aller nyeste hos HIST er at selskapet nå har begynt levere nye brannbiler på MAN-chassiser. Den første blir nå bygd på et TGM-chassis med dobbeltkabiner.
Påbygget er riktignok brukt, men i fortsatt god stand og vil i tillegg få en oppgradering med tidsmessig utstyr.
– TGM egner seg ypperlig som basis for en moderne brann- og redningsbil, sier Stolpnes.
– Chassiset er smalt og dermed velegnet for en mellomstor brannbil som skal operere på trange steder. Videre har man muligheten til å velge mellom bakhjulsdrift og allhjulsdrift, og dobbeltkabineren trenger man ikke gjøre så mye med for at den skal være velegnet til brann- og redningsbruk. Dessuten er chassiset relativt lett, slik at man får stor nyttelast. Vi er veldig fleksible og kan stort sett klare å levere alt brannbilkundene vil ha.