-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
EDAG med pakk-esel
Til ikke å være bilprodusent dukker EDAG forbausende ofte opp på disse sidene. Nå er de her igjen med enda en spennende ikke-bil.
EDAG er et av de firmaene som i mange år har hjulpet bilfabrikkene med å virke smarte. I tillegg til å levere en rekke konsulent-tjenester, først og fremst på teknikk og design, hjelper de også til med produktutvikling og prototyp-konstruksjon og testing og alt annet som hører med.
Dessuten viser de frem seg selv av og til for å minne oss andre om at de finnes.
På Frankfurt-utstillingen fantes de så til de grader at de vant «Best of Best» i klassen for Future Mobility.
Jeg ble litt forskrekket da jeg så bidraget på langt hold. For det var selvfølgelig den to-akslede forstillingen jeg festet meg ved med en gang.
Hallo, liksom. Panther 6 forsvant jo sporløst, og riktignok ble Tyrrell P34 nr. 1 og 2 i det svenske Grand Prix i 1976 – men bortsett fra det har vel ikke akkurat boggi foran vært noen suksess. Og nå prøver EDAG – av alle – seg.
Tenkte jeg.
Heldigvis ikke. Dette er mye smartere.
De fire hjulene er en Citybot – ble jeg fortalt.
En elektrisk, autonom transportør som enten utstyres med en «ryggsekk» og kan brukes til distribusjon og transport i en meget kompakt form.
Eller du bruker den som trekkvogn, og kan hekte på hva som helst av hengere.
Busskarosseri, et varelager som skal flyttes, en lang stige – bare fantasien setter grenser.
Selve transport-enheten – bot’en kan dermed være i drift 24/7 – men løse en rekke forskjellige oppgaver i løpet av døgnet.
Fylle opp sentrumsbutikkene med varer om natten, frakte folk i rushtiden, drive siste-kilometers distribusjon på dagtid. Den kan bli en effektiv søppelbil eller en hyperkomfortabel limousine.
Slik den sto på IAA var hengeren utformet som passasjervolumet i en business-jet – veldig komfortabelt – men jeg har vel allikevel ikke vennet meg til noe som ser ut som det har fire forhjul.
Og selv om jeg definitivt ser logikken i løsningen vet jeg at det rattet og den cockpiten de viste rett ved siden av er meget nærmere.
Et ratt med berøringsflater og haptiske tilbakemeldinger slik at du ikke behøver se etter for å sjekke at bestillingen er mottatt og utført. Dette er utviklet for Hyundai og er bare et halvt år unna.
Citybot’en tar nok litt lenger tid.