Fylkeskommune låner ut biogasslastebil gratis

Gjennom prosjektet «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy» får kommuner og bedrifter prøve blant annet en biogassdrevet Scania G410 i to til fire uker.

Publisert
Biogass
PROSJEKTLEDER: Gabriel Wergeland Krog i Østfold Fylkeskommune.

Det er Østfold fylkeskommune som i januar 2017 startet prosjektet, som er delfinansiert med midler fra Klimasats og Interreg.

Bakgrunnen er at alle kommuner i Østfold og Folloregionen har forpliktet seg til fossilfri transport innen 2030, og da ser de blant annet på mulighetene for å ta i bruk fossilfrie maskiner og kjøretøy (det presiseres at som «fossilfritt» regnes i denne sammenhengen maskiner og kjøretøy som kan driftes med elektrisitet, biogass eller hydrogen).

I starten var det snakk om utlån av små elektriske hjullastere, minidumpere, vibroplater og annet verktøy og redskaper. I tillegg er en elektrisk varebil av typen Goupil 5 en del av tilbudet.

Nå er den stadig voksende maskinparken utvidet med en Scania G410 med krokløft, som går på komprimert biogass.

– Vi har leid denne bilen fra Norsk Scania AS i hvert fall et år, men forhåpentligvis blir det lenger. En biogassdrevet lastebil med 410 hestekrefter og krokløft som gjør at man kan bruke utstyr som for eksempel dumperkasser og maskinflak, forteller prosjektleder Gabriel Wergeland Krog i en melding fra Biogass Oslofjord.

– Det er stor interesse for å låne biogassbilen. Den går nå i Oppegård kommune, og skal videre til NCC i Oslo neste måned, utfyper Krog overfor YrkesBil.

Kommer flere på biogass
Krog sier det vil komme flere biogassdrevne kjøretøy og maskiner i prosjektet etter hvert som produktene utvikles.

– Vi liker jo biogass veldig godt her i Østfold, men sikkert mange andre steder også. Det er jo et drivstoff som man produserer lokalt av søppel og avfall. Man får også ut en biorest som er fullverdig gjødsel og kan gå tilbake til landbruket. Vi ønsker oss veldig en anleggsmaskin på biogass, men det finnes dessverre ikke per nå, sier Krog.

Prosjektområdet for «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy» dekker store deler av Oslofjordregionen, som alle kommuner i følgende fylker: Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud, Vestfold og Telemark.

I tillegg samarbeides det med entreprenører og bedrifter i prosjektområdet, slik at disse også har mulighet til å benytte seg av testkjøringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KROKLØFT: Lastebilen som lånes ut er en Scania G410 med krokløftpåbygg fra Joab. Bilen kjøres på komprimert biogass.

Tester i 2-4 uker
Prosjektet kjøper og leier inn aktuelle maskiner og låner deretter disse ut kostnadsfritt til interesserte brukere over en kort periode. Tanken er at man skal få en mulighet til å vurdere om maskinene duger til arbeidsoppgavene før man går til innkjøp av tilsvarende.

«Ønsker kommuner å anskaffe utstyr, men ikke helt ut tør å gjøre satsningen på fossilfritt utstyr for verdiene er store, og helst ønsker uttesting før dere bestemmer dere, kan prosjektet bistå med utlån i 2-4 uker uten omkostninger», heter det på prosjektets hjemmeside.

Det opplyses videre at maskinene fraktes ut til aktuelle brukere etter hvert som de blir leid inn, og i henhold til en kalenderplan som settes opp etter hvert som ønskene kommer.

Hva som kreves av elektriske kontakter og kapasitet for lading, når det er snakk om elektrisk utstyr, avklares før utkjøring av maskinene.

«Kortfattet er hensikten å bistå virksomheter med å sette fokus på fossilfrie maskiner og bistå med utlån av maskiner til kommuner og bedrifter som er i vurdering/anskaffelsesfasen av slikt utstyr», heter det i prosjektbeskrivelsen.

Prosjektet går foreløpig ut 2021.

–––––––––––––––––––––––––––––

Tekniske spesifikasjoner for lastebil til utlån

Scania G410 med krokløft

Drivstoff: Komprimert biogass

Egenvekt: 13.000 kg.

Egenvekt foraksel: 5.900 kilo

Egenvekt bakaksel 2 og 3: 7.100 kilo

Nyttelast: Cirka 13.000 kilo

Tillatt totalvekt: 26.000 kilo

Teknisk totalvekt: 28.000 kilo

Tillatt vogntogvekt: 66.000 kilo

Powered by Labrador CMS