-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nikola på plass i Italia
Nøyaktig tre måneder etter at romansen mellom Iveco og Nikola ble annonsert, hadde de to partnerne sin første offentlige opptreden i Torino.
Det var stelt i stand til en skikkelig italiensk-amerikansk fest i det gedigne industrianlegget Officine Grandi Riparazioni (gammelt verksted for jernbanemateriell) i Ivecos hjemby Torino, da Nikola Tre skulle vises frem for første gang på Europeisk jord.
Den karismatiske Nikola-gründeren, Trevor Milton, som vi møtte i Oslo for et par år siden, snakket under en middag i går kveld i kjent stil fra scenen om hvordan han skal «disrupte» (forstyrre) den tradisjonelle lastebilindustriens forretningsmodell med sine hydrogen- og batteridrevne lastebiler.
CNH Industrial- og Iveco-toppene hadde på dagens pressekonferanse beina litt mer plantet på jorden, og forklarte hvordan de nå raskt skal komme seg inn i det gryende markedet for elektriske lastebiler.
Utveksler teknologi
CNH Industrial eier blant annet Iveco og FPT Industrial (tidligere en del av Fiat Powertrain Technologies S.p.A). Konsernet kontrolleres av den italienske Agnelli-familien – mest kjent for sitt eierskap i Fiat – gjennom selskapet Exor.
De har nylig spyttet inn 250 millioner dollar, eller rundt 2,3 milliarder norske kroner, i Nikola. 100 millioner i kontanter og 150 millioner i form av tjenester.
Iveco og FPT Industrial skal nå spille en viktig rolle i å bistå det amerikanske lastebilselskapet, som hittil har avduket tre hydrogen-trekkvogner og skrytt av at de har en revolusjonerende batteriteknologi på gang, men som foreløpig ikke har en eneste produksjonslastebil ute på veien.
I første omgang er det modellene Nikola One og Nikola Two, som er Class 8-biler for det amerikanske markedet, samt Nikola Tre, som er en tung trekkvogn beregnet på Europa, som skal få utbytte av samarbeidet.
Til gjengjeld skal Nikola også bidra med teknologi inn til en Joint Venture med CNH Industrial i Europa, med blant annet ekspertise på brenselceller, e-aksler, ombordlagring av hydrogen, fjernstyrt softwareoppgradering, infotainment, kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon og tilgang til et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen (der norske NEL er hovedleverandør).
Bygges på Iveco S-Way
Tirsdag ble det for første gang bekreftet at selskapene gjennom sin Joint Venture har startet utviklingen av en Nikola Tre.
Prototypen som ble avduket i Torino er basert på plattformen fra nye Iveco S-Way, mens Nikola har stått for el-teknologien og infotainmentløsningene.
Integreringen av Nikolas design på grunnmuren fra S-Way er utført av Italdesign ved deres hovedkvarter i Moncalieri like syd for Torino. Det italienske designstudioet hadde også en blyant med i spillet da Nikola utviklet den første prototypen av modellen Tre, som ble vist frem i USA i april i år før Iveco-samarbeidet var tema (i alle fall offentlig).
Modellen skal leveres både i en batterielektrisk versjon og i en hydrogendrevet brenselcelle-versjon.
4x2-trekkeren som ble vist frem i Torino var en batterielektrisk versjon, som skal ha en rekkevidde opp til 400 kilometer. Den er utstyrt med et modulært batterisystem med total kapasitet på 720 kWh, motor på 480 kW og 1.800 Newtonmeter.
Modellen skal også leveres som to- og treakslet chassisvariant, med totalvekt mellom 18 og 26 tonn.
Den hydrogendrevne varianten skal få en rekkevidde på opp mot 600 miles (966 kilometer), ifølge nyhetsbyrået Reuters.
Testing av den nye modellen skal starte midtveis i 2020, og bilen skal få sin europeiske premiere på IAA i Hannover i slutten av september 2020. Forventet levering til de første kundene er i 2021 for batteriversjonen, mens hydrogenversjoner skal være klare i 2023.
Nikola vil benytte seg av Ivecos europeiske salg-, service- og garantikanaler.