Rosenbauer CFT på testbesøk ved Fagernes lufthavn vinteren 2019. Foto: Rosenbauer/Egenes Brannteknikk

Stein Asgeir Egenes, eier og daglig leder, og sønnen Bjørn Egenes, driftssjef, i Egenes Brannteknikk AS er levende opptatt av brannbiler. Å bygge en gjennomsnittlig, fullt utrustet brannbil tar om lag 1.100-1.200 timer.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Rosenbauer CFT på besøk i Oslo vinteren 2019. Nå har Oslo Brann- og Redningsetat bestilt et eksemplar av bilen. Foto: Rosenbauer/Egenes Brannteknikk

I desember 2019 undertegnet Brannsjef i Oslo, Jon Myroldhaug (t.h.), og adm. direktør Stein A. Egenes i Egenes Brannteknikk AS en utviklingskontrakt som betyr at OBRE får sin første hybride brannbil i 2021. Foto: Egenes Brannteknikk

Slik kan Rosenbauer CFT bli seende ut når den kommer til Oslo, i OBRE-drakt. Illustrasjon: Foto: Rosenbauer/Egenes Brannteknikk

Oslo blir blant de første med hybridelektrisk brannbil

Oslo Brann- og Redningsetat (OBRE) har inngått avtale med Egenes Brannteknikk AS om kjøp og utvikling av den hybridelektriske brannbilen Rosenbauer CFT (Concept Fire Truck). Sammen med Amsterdam og Berlin blir Oslo først ut med denne biltypen.

Publisert

– De første bilene skal være klare for kunder i 2021. Eksemplaret som skal til Oslo skal etter planen gå inn som ny O-92 mot slutten av 2021, sier Stein Asgeir Egenes (bildet) til YrkesBil.

Bilen han snakker om heter foreløpig Rosenbauer CFT (Concept Fire Truck) og er en hybridelektrisk brannbil.

I starten av desember undertegnet brannsjef i Oslo, Jon Myroldhaug, og administrerende direktør Stein A. Egenes i Egenes Brannteknikk AS en utviklingskontrakt som betyr at OBRE snart får sin første hybride brannbil.

Kjøretøyet er utviklet og bygget av østerrikske Rosenbauer, som er en av verdens største aktører innen brann- og redningsbiler.

Åpner flere muligheter
Egenes Brannteknikk AS i Nulandsvika, like øst for Flekkefjord, er Rosenbauers importør og representant i Norge. Selskapet bygger over halvparten av landets brann- og redningsbiler.

– Den europeiske standarden for brannbiler, EN1846, krever at brannbiler skal ha mulighet for minimum fire timers kontinuerlig drift, uten etterfylling av drivstoff. Det klarer du ikke med en helelektrisk bil, og med hybriden klarer vi rundt to timer drift på elektrisitet, forteller Stein Asgeir Egenes som er eier og daglig leder.

Det ladbare hybridsystemet er levert av Volvo Penta. I utgangspunktet driftes bilen batterielektrisk, men en dieselmotor fungerer som aggregat og sørger for strømforsyning når batterikapasiteten er brukt opp.

Ifølge Rosenbauer er hver aksel utstyrt med en elektrisk motor på 180 kW (240 hk) og 425 Nm dreiemoment fra start. Selv med en vekt på opptil 18 tonn skal CFT matche akselerasjonen til Rosenbauers velkjente Panther 8x8, og har en topphastighet på 110 km/t.

Egen konstruksjon
Hovedpoenget med at CFT er del-elektrisk, er at det åpner for mange flere muligheter i forbindelse med byggingen av brannbilen.

Ifølge Egenes er nemlig et standard lastebilchassis i hybridutgave ikke spesielt godt egnet å bygge brannbil på. Derfor bestemte Rosenbauer seg for å konstruere en bil fra bunnen av, der den elektriske driften muliggjør løsninger de ellers ikke har kunnet bruke.

– Du har for eksempel ikke motor og girkasse akkurat der mannskapsdelen er, og du kan enkelt velge mellom firehjulsdrift og bakhjulsdrift. Videre kan du få lav innstigningshøyde, forbedret ergonomi, konsept for utstyrshåndtering og elektronikk, og styringen kan legges opp slik man selv ønsker. Dessuten er designen fleksibel, og vil man for eksempel ha kortere eller lengre akselavstand ordner man det selv, utdyper Stein Asgeir Egenes.

Prototypen av CFT har tidligere i år vært på vintertest på Fagernes der mannskaper fra OBRE deltok (se video). Bilen har også gjestet Hovedstasjonen en helg og fått testet fremkommelighet i trange omgivelser.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Foreløpig er det kun Oslo, Amsterdam og Berlin som har inngått kjøpsavtale på den hybridelektriske brannbilen.

Menlo Park Fire Protection District i San Francisco Bay Area var også på nippet til å bestille et eksemplar av CFT, men skal ha vendt tommelen ned da prisen kom på bordet: 1.112.900 dollar (rundt 10 millioner norske kroner) - ferdig levert - ble i drøyeste laget, ifølge det amerikanske næringslivsmagasinet Business Insider.

Hva Oslo Brann- og Redningsetat skal betale for sitt eksemplar er YrkesBil foreløpig ikke kjent med.

––––––––––––––––––

Egenes Brannteknikk AS

Påbyggerbedrift i Flekkefjord etablert i 1993, men med røtter tilbake til O. C. Axelsens Fabrikker i 1946.

Spesialisert på brann- og redningsbiler.

Selskapet het fra 1993 til 2002 Rosenbauer Norge AS. Var et datterselskap av østerrikske Rosenbauer International AG frem til Stein Asgeir Egenes kjøpte selskapet i 2002 og skiftet navn på selskapet til Egenes Brannteknikk AS.

Eies i dag 100 prosent av Stein Asgeir Egenes gjennom Egenes Holding AS.

Er importør og representant for Rosenbauer i Norge og Island. Representerer også Weber Rescue.

Powered by Labrador CMS