Her er første eksemplar av en Hilux ombygd til eldrift med konverteringskit fra nederlandske Tembo. Bilen er fotografert i Drammen i mars 2019, før den ble levert til gruveselskapet Boliden i Kiruna. Nå har Implenia i Norge bestilt to eksemplarer.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Ørn Thomsen med samme type bil som Implenia i Norge nå har bestilt to eksemplarer av.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
El-versjonen veier cirka 200 kilo mer enn Hilux diesel.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Hva rekkevidden blir er ikke klart ennå.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Interiøret blir også tilpasset elektrisk drift.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Slik ser det ut under panseret.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Verken Toyota internasjonalt eller den norske Toyota-importøren er involvert i forbindelse med ombyggingen til eldrift, dermed skal bilen heller ikke hete Toyota etter at den er bygget om.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Implenia blir blant verdens første med helelektrisk Hilux

Entreprenørselskapet har bestilt to Hilux-pickuper som skal bygges om til full batterielektrisk drift hos Arctic Trucks i Drammen.

Publisert

Fra før er det kun solgt og levert én maken bil. Den gikk til det svenske gruveselskapet Boliden i Kiruna.

Akkurat den pickupen stiftet vi nærmere bekjentskap med her på YrkesBil.no i mars i fjor, da bilen hadde en gjesteopptreden i Drammen i forbindelse med at Arctic Trucks innviet sine nye lokaler på Solbergmoen.

– Det er morsomt å tenke på at vi får bil nummer to og tre i verden, sier Knut W. Thoresen, maskinsjef for Implenia i Skandinavia, til YrkesBil.

Pilotprosjekt
Sveitsisk-eide Implenia er involvert i flere store infrastrukturprosjekter med tunell- og brobygging i Europa. Bare i Norge har selskapet en betydelig flåte av yrkesbiler og maskiner. Deriblant 220 pickuper, i hovedsak Toyota Hilux.

Thoresen forteller om stadig strengere krav fra byggherrene når det gjelder tiltak for å redusere utslipp. Aller helst skal anleggsplassene være såkalt utslippsfrie «så snart som mulig».

Dette er naturligvis også bakgrunnen for at Implenia nå legger betydelige pengesummer på bordet for å være tidlig ute med batterielektrisk kjøretøy i pickupsegmentet, som er stort innen anleggsbransjen.

Hva de to elektriske Hiluxene vil koste er ikke offentlig kjent, men at det er betydelig mer enn to standard Toyota Hilux er utvilsomt.

– Vi har egentlig ikke så mye valg. Skal vi være med og kjempe i de store anbudskonkurransene må vi kunne vise til ulike tiltak for å redusere utslippene. Elektrifisering av bil- og maskinparken er en viktig del av dette, sier Thoresen.

– Veier konkurransefortrinn opp for de høye kostnadene for disse spesialbilene?

– Nei, men et kostbart pilotprosjekt skal forhåpentligvis gi oss bedre regnestykker fremover i tid. Vi er overbevist om at dette er fremtiden, og noe av det som er spennende er at vi får være med på utviklingen og byggeprosessen fra start. Dermed kan vi komme med våre innspill til hvordan vi ønsker bilene, sier Thoresen.

Implenia jobber nå med å undersøke om det finnes støtteordninger hos Enova eller andre som kan dekke deler av investeringskostnadene.

– Samtidig bestiller vi også elektriske anleggsmaskiner, og ser på løsninger for tunge kjøretøy. Det er de største maskinene som står for høyest CO2-utslipp, men alt teller, sier Thoresen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

DRIVER NYBROTTSARBEID: Knut W. Thoresen (f.v.), maskinsjef for Implenia i Skandinavia, Terje Beck, driftsleder for kjøretøy i Implenia Norge, Ørn Thomsen, daglig leder i Arctic Trucks Norge, Egil Svendsen, teknisk rådgiver i Arctic Trucks Norge og Are C. Nilsen, Account Manager hos Toyota Asker og Bærum AS avdeling Rud. Hiluxen på dette bildet er ikke elektrifisert, og er med kun for illustrasjon. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Selges gjennom Toyota-forhandler
Det er det nederlandske selskapet Tembo 4x4 e-LV som har utviklet det elektriske konverteringskitet til Hilux (de har gjort det samme med Land Cruiser).

I fjor inngikk Arctic Trucks Norge AS partnerskap med Tembo. Det nederlandske selskapet leverer elmotor, batteripakke og software i et «konverteringskit», mens Arctic Trucks foretar selve ombyggingen for det skandinaviske markedet og vil utvikle prototypen til et produkt som kan serieproduseres.

De to bilene til Implenia er solgt gjennom den autoriserte forhandleren Toyota Asker og Bærum AS, som er en del av Bauda-konsernet. Det er også denne forhandleren som kan håndtere eventuelle flere salg av de spesialbygde bilene, i samarbeid med Arctic Trucks Norge AS.

– Kunden får samme garantibetingelser som gjelder på en standard Toyota Hilux, sier Are C. Nilsen, Account Manager hos Toyota Asker og Bærum AS avdeling Rud, og Ørn Thomsen daglig leder hos Arctic Trucks Norge AS.

Verken Toyota internasjonalt eller den norske Toyota-importøren er involvert i forbindelse med ombyggingen til eldrift, dermed skal bilen heller ikke hete Toyota etter at den er bygget om.

Elektriske pickuper har vi i det hele tatt ikke sett mye til i det virkelige liv, foreløpig. Konsepter og planer finnes det derimot mange av.

Tesla-gründer Elon Musk har for eksempel lenge lovet en pickup – som fortsatt ikke er på veien, amerikanske Rivian hevder å ha R1T klar i 2020 og Ford sysler med ledninger på sin bestselger F-150. For ikke å glemme Bison, Bollinger og Workhorse.

Du kommer neppe til å få se en elektrisk Hilux på veien med det første heller. Pickupen skal i første omgang selges som batterielektrisk maskinredskap, og kan foreløpig ikke registreres for offentlig vei.

Arctic Trucks jobber imidlertid med å få bilen godkjent for bruk på vei med enten hvite eller grønne skilt.

– Vi kommer i første omgang uansett til å bruke bilene internt på anleggsplassene. To tunellanlegg, et i Åseral i Agder og et i Moss, er aktuelle steder å starte. Så kan det være vi setter skilter på bilene senere, sier Thoresen.

Ingen tilsvarende biler
El-pickupene kan leveres både som to-seter og fem-seter. Hva det blir i Implenias biler er ikke klart ennå. Det må først avklares hvor stor batterikapasitet entreprenøren trenger, og hvor batteriene skal plasseres.

– Vi har sikret batterier til to biler og jobber samtidig med å få på plass modulære batterier, slik at vi enklere kan tilpasse kapasiteten ut fra kundens behov. Hurtiglading jobbes det også med, sier Ørn Thomsen.

Han stiller selv spørsmålet: Hvorfor bygge om en Hilux, når det stadig kommer flere elektriske biler i markedet? Et svar har han også selv:

– Det finnes per i dag ingen elbiler som er bygget på samme måte som en Hilux, og som tåler like røff bruk. Dette er ikke biler vi ser for oss å selge til privatmarkedet i særlig grad, dette er et arbeidsverktøy. Vi mener potensialet i gruve- og anleggsmarkedet er stort, sier Thomsen.

Han poengterer at arbeidsegenskapene og fremkommeligheten som originale Hilux er kjent for blir ivaretatt i elversjonen. Tilhengerkapasiteten blir nok ikke over tre tonn, men to tonn mener Thomsen er realistisk (uten å kunne tallfeste hvordan det påvirker rekkevidden).

Vurderer å kjøpe flere
Arctic Trucks beregner fem måneders leveringstid, etter at de starter på selve ombyggingen.

Planen er at Implenias biler skal være klare i august. Knut W. Thoresen sier de fortløpende vil vurdere om de skal bestille flere biler.

– Med en gang vi kommer i gang og ser hvordan pilotprosjektet skrider frem, vil vi kunne vurdere hvordan dette passer oss. I det øyeblikket vi føler oss komfortable med å bestille neste, så gjør vi det. Vanligvis når det gjelder denne type utvikling vil det være etter at man er halvveis i forløpet. Spørsmålet har naturligvis også med pris å gjøre, sier han.

––––––––––––––––––––––––––––

Tembo 4x4 e-LV (bygget på Toyota Hilux)

Motoreffekt (maks/kontinuerlig): 60/95 kW

Dreiemoment (maks/kontinuerlig): 165/250 Nm

Makshastighet: 110 km/t

Batteri: 28,4 / 56,8 kWh

Kjøretøyvekt: 200 kilo mer enn Hilux diesel

Rekkevidde: Ikke klar ennå.

Ladekapasitet: 32A - 1 Fase / 22 kW - 3 Fase

Powered by Labrador CMS