I den 300 kvadratmeter store nye butikken hos Truck & Trailer Industry treffer man blant annet et av TTIs mest kjente ansikter utad, Alf Kristian Austad. 67-åringen har lovet å være med til han fyller 70 - minst.
Foto: TTI
Logistikksjef Mattis Wakeham (t.v.) og adm. direktør Øyvind Stenersen i Truck & Trailer Industry har hatt en travel uke med å forberede åpningen av nytt hovedlager og -kontor mandag 3. februar.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fire moderne vareheiser med til sammen 9.000 lokasjoner og 2.500 pallplasser er på plass, og det er fundamentert for ytterligere to heiser, forklarer logistikksjef Mattis Wakeham.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Takhøyden i det nye lageret på 8,2 meter gir blant annet rom for høye hyller.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Hele hovedlageret med 13.000 artikkelnumre, bestående av deler til lastebiler, tilhengere, busser og varebiler, skal flyttes hit i løpet av noen få travle dager.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bussimportøren VDL Bus & Coach flytter også inn i lokalene med seks ansatte. TTI eies av nederlandske VDL Groep, som også eier bussprodusenten VDL
Henning Løvstad (f.v.) og Frank Reichel, administrerende direktør, fra VDL Bus & Coach Norway AS sammen med TTI-direktør Øyvind Stenersen. Foto: Brede Høgseth Wardrum
TTIs hovedkontor med funksjoner som administrasjon, økonomi, innkjøp, markedsføring og teknisk avdeling flytter også inn på Langhus. Totalt blir det rundt 35 TTI-ansatte her.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Truck & Trailer Industrys nye storstue på Langhus utenfor Oslo. Her holder også VDL Bus & Coach Norway AS til.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Truck & Trailer Industrys nye storstue på Langhus utenfor Oslo.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Truck & Trailer Industrys nye storstue åpner mandag 3. februar.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Truck & Trailer Industrys nye storstue

En av Norges største leverandører av reservedeler og rekvisita til tungbil flytter nå inn i nye lokaler. Her reduseres antall kvadratmeter fra 5.500 til 3.300, men likevel øker lagerkapasiteten betydelig.

Publisert
Harald Bakke (f.v.), avdelingssjef for TTI Oslo, Mari Mathisen, ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon, Øyvind Stenersen, administrerende direktør i TTI og logistikksjef Mattis Wakeham på plass i nye lokaler.

Den offisielle åpningen foregår førstkommende mandag, 3. februar, men YrkesBil har allerede vært på besøk og fått en sniktitt rundt i de nye lokalene på Langhus utenfor Oslo.

Truck & Trailer Industry AS (TTI), som snart kan feire 60 år som selskap, har siden 2004 hatt hovedkontor og hovedlager i de tidligere trykkerilokalene til Aller, i Persveien på Alnabru. Prosessen med å finne nye lokaler har gått over noen år, og endte med å leie plass i et nybygg satt opp av Veidekke på Langhus.

– Tidligere har vi flyttet inn i gamle lokaler, som vi har måttet tilpasse driften vår etter. Nå flytter vi for første gang hovedlageret og administrasjonen inn i et helt nytt bygg, hvor vi har vært involvert helt fra byggestart slik at vi får et skreddersydd lokale tilpasset vår virksomhet, sier Øyvind Stenersen, administrerende direktør i TTI.

Moderne og effektivt
Nettopp fordi nybygget er tilpasset driften, kan antall kvadratmeter reduseres fra 5.500 i det gamle lokalet til 3.300 i det nye.

Takhøyden i det nye lageret på 8,2 meter gir blant annet rom for høye hyller og plass til fire moderne vareheiser med til sammen 9.000 lokasjoner og 2.500 pallplasser, og det er fundamentert for ytterligere to heiser.

– Gulvarealet reduseres, samtidig som vi får en langt bedre lagerkapasitet. Det er helt avgjørende, for hovedlageret er selve navet i TTI. Vi leverer varer for 200 millioner kroner i året og det er en krevende øvelse. Da er vi nødt til å drive så effektivt som mulig, og det kan vi gjøre her, sier Stenersen mens han entusiastisk guider oss rundt.

Den seneste uken har det vært hektisk flytteaktivitet mellom Persveien og den nye adressen i Håndverksveien. Hele hovedlageret med 13.000 artikkelnumre, bestående av deler til lastebiler, tilhengere, busser og varebiler, skal flyttes i løpet av noen få travle dager.

– Nå plasseres varene slik at ansatte kan plukke på en mer ergonomisk måte. Det blir bedre oversikt, slik at vi kan fintune driften for å bli mer effektive, forklarer logistikksjef, Mattis Wakeham, og viser en endeløs hyllerad full av lykter til ulike nyttekjøretøy.

Omsetningsvekst
Da TTI flyttet inn i Persveien i 2004 omsatte selskapet for 80 millioner kroner, i 2006 passerte de 100 millioner kroner og i 2018 passerte de over 200 millioner kroner.

Direktøren har imidlertid ikke lagt noen ambisiøse planer om bratt vekst fremover selv om bedriften får økt kapasitet og bedre effektivitet i varehåndteringen.

– I TTI setter vi aldri noe mål om at «vi skal bli størst eller best eller noe sånt». Egentlig skal vi ikke gjøre så mye annet enn det vi alltid har gjort, men vi skal alltid prøve å gjøre ting litt bedre enn året før. Nå blir det enklere å klare dette, sier han.

I tillegg til hovedlager flytter TTIs hovedkontor med funksjoner som administrasjon, økonomi, innkjøp, markedsføring og teknisk avdeling inn på Langhus. Totalt blir det rundt 35 TTI-ansatte her.

Bussimportøren VDL Bus & Coach Norway AS flytter også inn i lokalene med seks ansatte. De har også holdt til i Persveien. TTI eies av nederlandske VDL Groep, som også eier bussprodusenten VDL.

Samtransport AS, som er TTIs hovedleverandør av transporttjenester og som har vært samlokalisert i Persveien, følger også med på flyttingen og etablerer kontor på den nye adressen.

Hurtig og presis levering
TTIs lager på Hvam nord for Oslo skal bestå, og det samme med lagrene i Stavanger (nytt i fjor), Haugesund, Bergen og Trondheim (fyller 40 år i år).

– Vi «tuner ned» de andre lagrene litt når vi øker kapasiteten på hovedlageret. Alle lagrene skal fortsatt ha «melk og brød»-varer, mens vi på hovedlageret i tillegg skal ha en del varer som ikke selges i veldig stort volum, slik at det raskt kan sendes til et av de andre lagrene ved behov, sier Harald Bakke, avdelingssjef for TTI Oslo.

Han forteller om beintøff konkurranse i markedet for deler til tungbiler, hvor flere store aktører har meldt seg på og satser betydelig for tiden.

– Vi satser på gode priser, men også god leveringskvalitet med riktig del til riktig tid. Hurtig og presis levering er helt avgjørende, samtidig som mellommenneskelige relasjoner fortsatt betyr mye for mange av kundene våre. Selv om trafikken i nettbutikken øker klarer jeg ikke å se for meg at personlig service skal forsvinne helt, sier Bakke.

Møteplass for sjåfører
TTIs butikk i Persveien har vært et sosialt møtepunkt for mange yrkessjåfører og yrkesbileiere i mange år.

– Dette miljøet vil vi gjerne videreføre og videreutvikle her, sier Mari Mathisen, ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon.

Hun lokker med et 300 kvadratmeter stort butikklokale, hvor det kan handles alt fra deler og smårekvisita til kjemiprodukter over disk.

Her treffer man blant annet et av TTIs mest kjente ansikter utad, Alf Kristian Austad. 67-åringen har lovet å være med til han fyller 70 år – minst.

– I butikken vil vi også skape et sjåførmiljø, med et eget område hvor de kan sette seg ned med en kopp kaffe og ha det sosialt. Tradisjonen med pølsefest for både ansatte og kunder på fredager skal vi også videreføre, forteller Mathisen.

Powered by Labrador CMS