-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Slutt for StreetScooter
Et lite stykke tysk industri- og bilhistorie er over når Deutsche Post nå har besluttet å avvikle produksjonen av elvarebilen StreetScooter i løpet av 2020. De finner heller ingen som vil kjøpe merkevaren.
StreetScooter oppsto i innovasjonsmiljøet rundt den tekniske høyskolen i Aachen for mer enn ti år siden. I 2010 kom deres første kjøretøy – en lett, enkel og ganske smart elektrisk varebil for urban distribusjon.
Toppene i det tyske postverket ble så overbevist at de like gjerne kjøpte hele start-up’en i 2015 og ble dermed bilprodusent.
YrkesBil har med begeistring fulgt utviklingen siden vi omtalte selskapet første gang i oktober 2016.
Siden den gang har også Ford kommet inn i bildet, og både StreetScooter selv og den norske Ford-importøren har flere ganger ymtet frampå om at det norske markedet sto for tur.
Nå blir det (dessverre?) ikke sånn, ser det ut til.
Ifølge det tyske fagtidsskriftet Automobilwoche har Deutsche Post besluttet å avvikle produksjonen i løpet av 2020. De vil også legge bort merkevaren StreetScooter – dersom det ikke plutselig dukker opp en kjøper (tyske påbyggere elsker jo bilen).
Ifølge samme avis har postverket over tid forsøkt å finne en kjøper av merkevaren StreetScooter, men så langt har dette ikke lykkes – og det står at eierne nå har sluttet å lete etter kjøpere.
Bakgrunnen for nedleggelsen er at selskapet lenge har slitt med lønnsomheten. Bare i fjor tapte de 100 millioner Euro.
Det er Deutsche Post som selv har vært StreetScooters største kunde, men bilene er også solgt eksternt. For eksempel har Amazon, som nå utvikler sin egen bil sammen med Rivian, kjøpt 40 eksemplarer.
Foruten å fortsette bruken av sin eksisterende StreetScooter-flåte varsler Deutsche Post at de vil fortsette å konvertere mest mulig av kjøretøyparken over til elektriske drivlinjer.
Det er imidlertid ikke kostnadsfritt å avvikle produksjonen heller. Mellom 300 og 400 millioner Euro i engangskostnader tilknyttet StreetScooter kalkulerer postverket med i 2020.
Hva som skal skje med de ansatte som er tilknyttet produksjonen er foreløpig ikke kommunisert.