-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Skuffet over biodrivstoff-avgjørelse
Full veibruksavgift for biodrivstoff innføres fra 1. juli. Transportorganisasjonene er skuffet.
I fjor vedtok Regjeringen å innføre veibruksavgift på biodrivstoff fra 1. januar 2020. Men «i tolvte time», i desember, besluttet de å utsette innføringen et halvt år – til 1. juli. Dette skjedde etter sterkt påtrykk fra NHO, Drivkraft Norge, NLF og flere andre organisasjoner.
Det var knyttet spenning til hva Regjeringen ville komme med i sitt reviderte nasjonalbudsjett denne uken, og i går ble det klart at det ikke foreslås noen endringer knyttet til veibruksavgiften på biodrivstoff.
Det betyr at hvis ikke Stortinget velger å endre på dette i budsjettforhandlingene, blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. juli 2020.
– Vi hadde håpet at regjeringen skulle ta initiativ til å gjøre noe med avgiften på biodrivstoff. Som vi påpekte i høst under behandlingen av Statsbudsjettet, vil denne avgiften bety at tungtransporten mister et av sine viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp, uttaler Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.
Ifølge søsterorganisasjonen NHO Transport gir avgiftsendringen en årlig merkostnad på 180 millioner for kollektivtrafikken, og vil høyst sannsynlig reversere den positive utviklingen med reduserte klimagassutslipp.
– Takket være omfattende bruk av biodrivstoff forventes fornybarandelen i bussbransjen å passere 50 prosent allerede i år. Et fortsatt avgiftsfritak for biodrivstoff utover omsetningskravet er et godt og viktig virkemiddel for et klimavennlig kollektivtilbud i hele Norge de nærmeste årene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.