Slik skal de øke effektiviteten på varetransporten

Optimera samler alle krefter i et nasjonalt kjørekontor, og skal i større grad styre biler og varestrøm i hele konsernet fra sentralt hold.

Publisert
Gard Erik Dahl (t.v.), logistikkdirektør, og John-Kristian Skogholt, logistikksjef, i Optimera tar grep rundt konsernets transportvirksomhet.

– Vår bransje kommer aldri unna behovet for transport av byggevarer, og våre varer stiller store krav til plass og kapasitet. Når det er sagt vil det alltid være potensiale for forbedring, og her skal vi være først i rekken, sier Gard Erik Dahl, logistikkdirektør i Optimera.

Økt fyllingsgrad
Optimera forsyner egne anlegg og kunders byggeplasser over hele landet gjennom sitt interne logistikkapparat.

– Med det grønne skiftet i bakhodet ser vi hele tiden på utviklingsmuligheter, og tar grep, sier Dahl.

Nå samles alle krefter i et nasjonalt kjørekontor.

– Det betyr at vi i større grad skal styre biler og varestrøm i hele Optimera fra sentralt hold. Gjennom vårt TMS-system kan vi blant annet sørge for bedre fyllingsgrad på bilene og mer effektive og optimaliserte transportruter. Det vil gi stor effekt i form av redusert tungtransport på veiene, fortsetter han.

– Vi ønsker også å redusere antall biler inn til våre anlegg. I stedet for å komme til våre logistikkavdelinger for å losse varer, ser vi på muligheter for å levere direkte fra leverandør til for eksempel byggeplasser, sier Dahl.

Fornyer bilparken
Optimera viser til at en rekke aktører innenfor transportsektoren satser på biogass og avansert biodrivstoff. I 2015 kom den første elektriske fergen og innen 2022 vil man trolig ha 70 ferger som går på batteri.

– Dette gir muligheter, og vi er allerede langt på vei med å skifte ut hele bilparken og gjøre den fossilfri. Vi har også tatt i bruk lengre vogntog som kan laste halvannen gang en standard bil for å redusere antall transporter, sier Dahl.

– Vi utøker blant annet bruken av båt og jernbane som supplement til biler, spesielt på varetransport nord for Trondheim. Fra 2021 flytter vi rundt 300 semitrailere på toget til Narvik, med utkjøring nordover derfra, og rundt 200 til båt. Det er mer miljøvennlig og gir økt kontroll på varestrømmen, fortsetter han.

– Sist, men ikke minst har vi lagt inn en meget spennende bestilling som jeg må komme tilbake til, avslutter Gard Erik Dahl hemmelighetsfullt.

Powered by Labrador CMS