-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gjesdal i finsk selvkjøringsprosjekt
Den finske bedriften som utvikler programvare for selvkjøring, Sensible 4, har startet klargjøring til pilotprosjekt i Gjesdal i Rogaland. Dette inkluderer testkjøring under barske norske vinterforhold og kartlegging av ruten med selvkjørende Toyota-kjøretøy.
Piloten i Gjesdal er en direkte fortsettelse av den forrige FABULOUS selvkjørende piloten i Helsinki forrige vår.
Gjesdal-piloten introduserer nye Toyota Proace-kjøretøy, en ny versjon av den autonome kjøreprogramvaren og nye funksjoner for behovsbasert offentlig transport. Som ekstra sikkerhet er det alltid en person ombord kjøretøyet mens det kjører.
Les hva vi har skrevet om prosjektet tidligere.
Prosjektet er også omtalt i vår søsterpublikasjon Bilfag nr. 8-2020.
– Vi har utført forberedelsene våre som planlagt i Gjesdal. Kjøretøyene fungerer bra, sier Sensible 4-prosjektlederen Aleksi Tepponen.
På grunn av koronaviruset tilbrakte de finske medarbeiderne sine første dager i Norge i karantene, før de bega seg ut i det offentlige rom. Piloten starter snart og er planlagt å fortsette til slutten av februar 2021.
– En trygg pilot for alle er vår førsteprioritet, fortsetter Tepponen.
Bratte bakker og trange gater
Omgivelsene i Norge betyr at det er bratte bakker, åpne veier og trange bygater. For øyeblikket er det aktuelle pilotstedet i Gjesdal, som ligger syd for Sandnes, dekket av snø.
Barske værforhold er vanligvis et problem for selvkjørende kjøretøy, men dette gjelder ikke de som drives av Sensible 4-programvare. Autonome kjøreprogramvaren til Sensible 4 er den eneste som kan kjøre under alle væreforhold, inkludert snø.
– Vi gleder oss til å begynne å teste programvaren vår i omgivelser som vi ikke har i Finland. Vi tror ikke at det kommer til å skape problemer for systemet vårt. Toyota-kjøretøy klarer seg godt i bratte bakker og på snødekte veier, forklarer Tepponen.
RCC-et (Remote Control Center – fjernkontrollsenteret) ligger i Ålgård. RCC-et spiller en vesentlig rolle, ettersom det muliggjør fjernhjelp og kundeservice for selvkjørende kjøretøy og passasjerene deres.
RCC-et tester også ut drift av flåtestyring, som vil kreves i fremtiden når selvkjørende kjøretøy utgjør en betydelig del av den offentlige transporten.
Sanker erfaring for fremtiden
I tillegg til Toyota-kjøretøyene, brukes det også et lite Renault Twizy-basert testkjøretøy i pilotprosjektet. Piloten kjøres i samarbeid med Shotl, i et EU-støttet FABULOS-prosjekt.
Sensible 4 arbeider også sammen med Mobility Forus i denne piloten. Den planlagte ruten er 3,3 kilometer lang og kjøres uten passasjerer.
– Det gleder oss å starte våre første selvkjørende piloter utenlands. Autonom kjøring på åpne veier er en vesentlig del av utprøvingen av programvaren vår og innhenter verdifulle data for fremtidig utvikling, sier Harri Santamala, CEO hos Sensible 4.
Han henviser til to piloter som skal ta til i Norge. I tillegg til FABULOS-piloten i Gjesdal, brukes programvare til Sensible 4 også i Ski utenfor Oslo, til en annen pilot med den offentlige transportøren Ruter, Toyota Motor Europe og Holo.
To piloter som starter i Norge, er nok en bekreftelse på at landet ligger i forkant når det gjelder trygge og miljøvennlige mobilitetstjenester. Siden det finnes klar og betydelig fremgang i Norge, skal Sensible 4 komme på markedet med en lokal norsk underleverandør.