Autonomi-pilot i Gjesdal
Foto: Sensible
Autonomi-pilot i Gjesdal
Foto: Sensible
Autonomi-pilot i Gjesdal
Foto: Sensible
Autonomi-pilot i Gjesdal
Foto: Sensible
Autonomi-pilot i Gjesdal
Aleksi Tepponen - Foto: Sensible
Autonomi-pilot i Gjesdal
Harri Santamala - Foto: Sensible

Gjesdal i finsk selvkjøringsprosjekt

Den finske bedriften som utvikler programvare for selvkjøring, Sensible 4, har startet klargjøring til pilotprosjekt i Gjesdal i Rogaland. Dette inkluderer testkjøring under barske norske vinterforhold og kartlegging av ruten med selvkjørende Toyota-kjøretøy.

Publisert

Piloten i Gjesdal er en direkte fortsettelse av den forrige FABULOUS selvkjørende piloten i Helsinki forrige vår.

Gjesdal-piloten introduserer nye Toyota Proace-kjøretøy, en ny versjon av den autonome kjøreprogramvaren og nye funksjoner for behovsbasert offentlig transport. Som ekstra sikkerhet er det alltid en person ombord kjøretøyet mens det kjører.

Les hva vi har skrevet om prosjektet tidligere.

Prosjektet er også omtalt i vår søsterpublikasjon Bilfag nr. 8-2020.

– Vi har utført forberedelsene våre som planlagt i Gjesdal. Kjøretøyene fungerer bra, sier Sensible 4-prosjektlederen Aleksi Tepponen.

På grunn av koronaviruset tilbrakte de finske medarbeiderne sine første dager i Norge i karantene, før de bega seg ut i det offentlige rom. Piloten starter snart og er planlagt å fortsette til slutten av februar 2021.

– En trygg pilot for alle er vår førsteprioritet, fortsetter Tepponen.

Bratte bakker og trange gater
Omgivelsene i Norge betyr at det er bratte bakker, åpne veier og trange bygater. For øyeblikket er det aktuelle pilotstedet i Gjesdal, som ligger syd for Sandnes, dekket av snø.

Barske værforhold er vanligvis et problem for selvkjørende kjøretøy, men dette gjelder ikke de som drives av Sensible 4-programvare. Autonome kjøreprogramvaren til Sensible 4 er den eneste som kan kjøre under alle væreforhold, inkludert snø.

– Vi gleder oss til å begynne å teste programvaren vår i omgivelser som vi ikke har i Finland. Vi tror ikke at det kommer til å skape problemer for systemet vårt. Toyota-kjøretøy klarer seg godt i bratte bakker og på snødekte veier, forklarer Tepponen.

RCC-et (Remote Control Center – fjernkontrollsenteret) ligger i Ålgård. RCC-et spiller en vesentlig rolle, ettersom det muliggjør fjernhjelp og kundeservice for selvkjørende kjøretøy og passasjerene deres.

RCC-et tester også ut drift av flåtestyring, som vil kreves i fremtiden når selvkjørende kjøretøy utgjør en betydelig del av den offentlige transporten.

Sanker erfaring for fremtiden
I tillegg til Toyota-kjøretøyene, brukes det også et lite Renault Twizy-basert testkjøretøy i pilotprosjektet. Piloten kjøres i samarbeid med Shotl, i et EU-støttet FABULOS-prosjekt.

Sensible 4 arbeider også sammen med Mobility Forus i denne piloten. Den planlagte ruten er 3,3 kilometer lang og kjøres uten passasjerer.

– Det gleder oss å starte våre første selvkjørende piloter utenlands. Autonom kjøring på åpne veier er en vesentlig del av utprøvingen av programvaren vår og innhenter verdifulle data for fremtidig utvikling, sier Harri Santamala, CEO hos Sensible 4.

Han henviser til to piloter som skal ta til i Norge. I tillegg til FABULOS-piloten i Gjesdal, brukes programvare til Sensible 4 også i Ski utenfor Oslo, til en annen pilot med den offentlige transportøren Ruter, Toyota Motor Europe og Holo.

To piloter som starter i Norge, er nok en bekreftelse på at landet ligger i forkant når det gjelder trygge og miljøvennlige mobilitetstjenester. Siden det finnes klar og betydelig fremgang i Norge, skal Sensible 4 komme på markedet med en lokal norsk underleverandør.

Powered by Labrador CMS