[]
[] [bilnorge.no] []

Nytt på nytt fra Mercedes-Benz


Brede Høgseth Wardrum



Spesialmodellen Actros Edition 2, i begrenset opplag på 400 biler, starttidspunkt for produksjon av elektriske eActros og flere nye sikkerhetsfinesser. Det var blant høydepunktene da Mercedes-Benz' tyngste inviterte til årets ikke-IAA-fest.

De største nyhetene hadde Daimler allerede sluppet i forrige uke i Berlin, hvor vi fikk se den fremtidsrettede hydrogenlastebilen GenH2 Truck og batterielektriske eActros LongHaul – som riktignok begge ligger noen år frem i tid.

Dermed var det ikke de store overraskelsene som ble presentert på gårsdagens seanse, «Now & Next», i det gedigne fabrikkanlegget i Wörth.

Arrangementet skulle etter planen være Daimlers sedvanlige IAA-vorspiel, dagen før Dagen. Det vil si dagen da nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover skulle åpne dørene, nemlig i dag 24. september. Sånn ble det som kjent ikke.

Uansett dukket det opp flere spennende nyheter og produkter fra Daimler, som er mer «rett rundt hjørnet» enn de to førstnevnte.  

Spesialversjon
Den snart avtroppende sjefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, hadde blant annet tatt med seg to nye utgaver av Actros: En ny innstegsversjon, Actros F, og en ny toppversjon, Actros Edition 2.

– Actros F er skreddersydd for kunder som er prisbevisste, og ikke trenger alle nye innovasjoner men er ute etter utprøvd teknologi, sa Buchner.

Enkle og utstyrsfattige modeller er ikke akkurat det som selger best i Norge, så hvor aktuell denne blir her på berget er et godt spørsmål - om den i det hele tatt skal selges her. Fabrikken opplyser at Actros F skal introduseres i 24 EU-land og utvalgte ikke-EU-markeder.   

– Actros Edition 2 er derimot for dem som har lastebilen både som sin arbeidsplass og sitt hjem, de som vektlegger maksimal komfort og individuell stil, fortsatte Buchner.

Her snakker vi naturligvis om en oppfølger av Edition 1, som ble vist da nye Actros kom i 2018.

Oppfølgeren tilbyr blant annet seks utstyrspakker med ulikt sikkerhets- og komfortutstyr, samt 40 nye «håndplukkede» designdetaljer som skal «sikre en unik fremtoning». Det er blant annet spoliere og markeringslys utvendig, og skinnseter med vaffelmønster, skinntrukket dashbord og dørhåndtak, samt karbondetaljer, innvendig. 

Salget av Edition 2 starter i januar 2021, men er du interessert må du være rask for opplaget blir begrenset til 400 enheter.

Stanser selv
Videre fikk vi en leksjon om nye, oppdaterte sikkerhetssystemer som nå kommer i lastebilene.

Sideguard Assist ble introdusert i 2016, og skal hjelpe føreren i de kritiske situasjonene da det skal svinges til høyre i hektisk bytrafikk. Per i dag får sjåføren et varsel, i form av lyd og lys, dersom en fotgjenger eller syklist har plassert seg i blindsonen.

I den nye versjonen av systemet, som blir tilgjengelig fra juni 2021, vil bilen også kunne nødbremse automatisk dersom situasjonen krever det. Buchner hevdet Mercedes-Benz er først ut med dette.

Men det stopper ikke der. Også Active Drive Assist er oppgradert, til versjon 2.0. Systemet tillater «selvkjør» på nivå to i bilindustriens omforente femtrinnsskala for autonom kjøring.

Det nye nå, som også blir tilgjengelig i juni neste år, er at det er lagt inn en nødstopp-assistent. Det vil si at dersom sjåføren er ute av stand til å styre (for eksempel et illebefinnende), skal bilen selv kunne senke farten og stanse trygt – samtidig som kjøretøyet holder seg i sitt kjørefelt og varselblinkerne skrus på.

Færre verkstedbesøk
Så var det tid for den sedvanlige dosen av connectivity. Her kom Buchner med en interessant oppfølging av service-programmet MB Uptime, som ble lansert i 2017 – og i Norge i 2019.

– Vår antakelse var at hvis vi bruker dataene på riktig måte, vil «våre» lastebiler tilbringe mer tid på veien og mindre tid i verkstedet. Tre år senere har vi tall som gir oss rett i antakelsen. Ved å benytte MB Uptime kan våre kunder redusere ikke-planlagte verkstedstopp med 50 prosent, sa Buchner.

Samtidig som kundene får færre ikke-planlagte verkstedbesøk, får Mercedes-Benz knyttet kundene til seg og sikrer seg at de ikke reiser på andre verksteder enn deres. Fiffig.

Buchner lovet også at de nå vil utvide Uptime-repertoaret med flere nye tjenester og funksjoner i tiden som kommer.

Blant annet snakket han om at systemet skal kunne detektere eventuelle skader etter en ulykke, for eksempel hvilke komponenter som er skadet om du skubber borti noe med hjørnet på hytta. Uptime skal også kobles til lastebilens alarmsystem, slik at eier kan varsles direkte dersom noen bryter seg inn.

Ny Intouro og elektrisk leddbuss
Sjefen for Daimler Buses og EvoBus, Till Oberwörder, var naturligvis innom 125-årsjubileet for bussen som kjøretøytype. 

Blant annet fortalte han om hvordan forløperen til Daimler Buses, Carl Benz personlig, bandt sammen de tre tyske byene Siegen, Netphen og Deuz - en distanse på rundt 15 kilometer - med det som hevdes å være "verdens første motoriserte buss".

Tilbake i nåtiden var det derimot den nye Intouro og den elektriske leddbussen eCitaro G som var de store stjernene i bussdisvisjonen i går. 

Den anvendelige Intouroen har fått ny og mer aerodynamisk design, som skal bidra til tre prosent reduksjon i drivstofforbruket. Er ikke det nok skal den også tilbys i en hybridversjon hvor man skal kunne spare ni prosent sammenlignet med forløperen. 

Dette blir også den første bussen fra Mercedes-Benz med Active Brake Assist 5, som innebærer at bussen ikke bare starter på nødbremsen for deg - den kan bremse helt ned til stillestående, om den finner det nødvendig. Sideguard Assist er også på plass, men ikke versjon 2.0 som i lastebilene - her må sjåføren fremdeles bremse selv. 

Oberwörder lovet også at det kommer flere spennende nyheter neste år, når de nye turbussene er klare. 

eCitro G har vi omtalt tidligere, den kan du lese mer om her.  

Elektrisk lastebil neste år
Selv om Daimler som nevnt kjørte et eget batteri- og hydrogenshow i Berlin i forrige uke, hadde Stefan Buchner litt mer konkret informasjon å komme med på den fronten også.

Blant annet fikk vi vite at elektriske eActros (ikke LongHaul), en bil vi har hørt om siden 2018, vil bli kommersielt tilgjengelig i 2021. Prototypen som ble vist i går skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet han rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.

LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur

eActros LongHaul, batterielektrisk tungtransport på rundt 500 kilometer, skal etter planen i produksjon i 2024. Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår». Du trenger med andre ord ikke holde pusten mens du venter.  

En elektrisk versjon av Econic, overraskende nok døpt eEconic, er også på trappene. Denne modellen benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag. Kundetest av eEconic skal starte i 2021, og serieproduksjon er planlagt til 2022.

For en hardt korona-rammet tysk bilindustri var det nok også gledelig for de ansatte ved fabrikken i Wørth å få bekreftet at serieproduksjonen av eActros skal foregå akkurat her, i det som regnes som verdens største lastebilfabrikk.

– Som dere kan ser, vi vil tilby CO2-nøytrale lastebiler i årene som kommer i alle markedssegmenter, med pålitelighet, varighet og det produktutvalg som våre kunder forventer. Faktisk, det eneste våre elektriske lastebiler vil mangle er CO2-utslipp, sa en selvtillits-struttende Stefan Buchner.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: