[]
[] [bilnorge.no] []

NDI med nye dekk for varebil og lastebil


Brede Høgseth Wardrum



To nyheter står på menyen hos NDI Norge AS før vintersesongen 2020/21. Denne gangen et varebildekk fra Hankook, som egentlig ikke er helt nytt, og en ny vinterserie fra Aeolus.

Vi starter med det lette, som er «så godt som nytt». Det er nemlig snakk om en utvidelse av Winter i*cept LV-familien som ble lansert før fjorårets vintersesong, et piggfritt C-merket (forsterket) dekk til varebiler.

Dekket kom i tre dimensjoner på tampen av 2019, men den koreanske Hankook-fabrikken rakk dermed ikke «hovedomleggingen» før fjorårets vintersesong i Norge.

Nå kommer dekket i flere dimensjoner fra 13 til 17 tommer. Hovedspekteret ligger på 15-16 tommer som er de vanligste dimensjonene på varebildekk.

– Andelen piggdekk versus piggfrie dekk på varebiler varierer mye rundt i landet, men vi ser nå en dreining mot at stadig flere varebileiere – også utenfor byene – velger piggfritt. Det skyldes at de piggfrie dekkene har gjennomgått en stor utvikling og blir stadig bedre på alle underlag, mens piggdekkene ikke har hatt en like stor utvikling de senere årene, sier produktdriver for person- og varebildekk i NDI Norge AS, Ole Stabbforsmo, til YrkesBil.

Kinesiske Aeolus entret det europeiske markedet i 2004 og har etter hvert blitt et velkjent merke for norske tungbileiere, med både driv- og hengerdekk.

Nå lanserer produsenten en ny komplett serie vinterdekk, NEO Winter S (styreaksel) og NEO Winter D (drivaksel). Det er kun NEO Winter S som blir tilgjengelig i Norge til kommende vintersesong, og dette er første gang NDI Norge AS skal tilby styrehjul for vinterbruk fra Aeolus.  

Aeolus eies av statlige China National Chemical Corporation (ChemChina), et av verdens største dekk-konglomerater, som også eier 45,5 prosent av italienske Pirelli.

NEO-serien skal være produsert med patent og på lisens fra Pirelli, noe Aeolus bruker som et kvalitetsstempel i sin markedsføring av den nye serien.

– Styredekkene skal selges i de vanligste dimensjonene i Norge, deriblant 385/65R22.5. Her tilfredsstiller dekket kravet for ti tonns fremaksling, noe som er svært viktig i det norske markedet hvor det tillates høyere vekter enn i de fleste andre europeiske land, sier produktdriver for last- og anlegg, Pål Klevstad Engeset, til YrkesBil.


Artikkel fra www.yrkesbil.no
URL: