-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Crafter på nye av-veier
Noen ganger kan fire være bedre enn to. Nå åpner Volkswagen for å ettermontere firehjulsdrift fra Oberaigner på den største bilen sin.
Det er ikke ukjent å overlate 4x4 installasjonen til utenforstående. PSA (og etter hvert Toyota) har gjort det så lenge nå at man tror at Dangel er en del av produsenten og ikke en etterpå-leverandør.
Nå får vi se hvor lang tid det tar østerrikske Oberaigner å opparbeide seg det samme imaget. De skal nå tilby ettermintert firehjulsdrift for Volkswagen Crafter, parallelt med at Volkswagen tilbyr sitt originale 4Motion-system.
Volumet blir sikkert ikke like høyt, men det burde kunne bli et interessant produkt.
Det er ikke første gang Oberaigner leverer slike sett. Deres løsninger er for eksempel brukt på de samme PSA-bilene om kommer med Dangel-transmisjon her hjemme og også på Renault/Nissan, eller Mercedes Sprinter.
Den løsningen de har valgt for VW Crafter kommer med en ekstravekt på 130 kg.
5 eller 5,5 tonn blir tillatt totalvekt.
En klar fordel, i hvert fall når vi snakker om minibusser, er at bilene ikke blir noe høyere etter ombyggingen.
Det er permanent firehjulstrekk det dreier seg om, med Torsendifferensial og det de kaller asymmetrisk-dynamisk momentfordeling. I det virkelige liv betyr det en diffsperre som reguleres elektronisk.
Oberaigner sier at offroad-pakken egner seg for 130 kW motor, tvillinghjul og 6 trinns manuell eller 8 trinns automat. Og at det kan brukes under åpent eller lukket påbygg og på alle akselavstander.
I Tyskland tar de € 9.500,- for denne og for forhandlerne ligger den allerede inne på portalen til Volkswagen nyttekjøretøy.