-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Startskuddet for BYD
Første modell ut fra de lette kjøretøysegmentene til kinesiske BYD på det norske markedet blir elvarebilen T3. De første bilene er nå i landet.
Det vil si, vi hilste jo på T3 i Norge allerede i sommer, da BYD-importøren hadde lansering av merket på Aker Brygge. Det var riktig nok en personbilversjon av T3 de hadde utstilt den gangen, sammen med SUVen Tang.
– Vi satte skilt på de første T3 varebilene denne uken, forteller Espen Kristoffersen til YrkesBil.
Han er kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA, og ansvarlig for blant annet BYD og Maxus.
Fra før er BYD mest kjent i Norge for sine elektriske busser.
Hurtiglading
T3 har et varerom på 3,5 m3 og kaster seg dermed størrelsesmessig inn i konkurranse mot elvarebiler som Nissan e-NV200 (4,2 m3) og Renault Kangoo Z.E (4 m3). Nyttelasten til T3 er oppgitt til 645 kilo.
BYD-importøren RSA mener rekkevidden på 265 kilometer (WLTP blandet kjøring), eller inntil 310 km (WLTP bysyklus), er et av de største fortrinnene til T3 (50,3 kWt).
Til sammenligning skal Kangoo Z.E. (33 kWt) klare 230 kilometer (WLTP blandet kjøring) og inntil 310 kilometer (WLTP bysyklus), mens e-NV200 (40 kWt) skal klare 200 kilometer (WLTP blandet kjøring) og inntil 301 kilometer (WLTP bysyklus).
Med blant annet topphengslede bakdører topphengslet bakdør og skyvedører på begge sider av bilen, skal det være mulig for eksempel for en håndverker å håndtere materialer inn og ut av bilen.
Batteriet på 50,3 kWt kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med DC-hurtiglader (CCS).
– Markedet for elektriske varebiler er i stor vekst, og vi har stor tro på at dette er en el-varebil som møter den økende etterspørselen etter rene, nullutslippsvarebiler, sier salgssjef i BYD, Simen Wøien Christensen.
Får redusert støtte
Med et stadig voksende forhandlernett vil BYD levere biler over hele landet. BYD-modellene skal selges gjennom både RSA sin egen forhandlerkjede RSA BIL, og en rekke andre forhandlere og forhandlergrupperinger.
– Vi har biler tilgjengelig for rask levering, fastslår Christensen.
BYD tilbyr 8 års batterigaranti og prisen starter på 324.900 kroner.
Som YrkesBil skrev tidligere i uken, er BYD T3 en av elvarebilene som nå får mindre i Enova-støtte når den nye støtteordningen trer i kraft fra mandag 23. november.