Norsk elbilproduksjon hos Paxster AS.

Paxster tilbyr både tre- og firehjulinger.

Norsk elbilprodusent uten støtte

Blant de positive overraskelsene i Enovas nye støtteordning for elvarebiler var at også L7e-kategorien var tatt med. De kompakte, by-tilpassede bilene som skal sørge for den siste kilometeren med varedistribusjon. Men ett bilmerke manglet.

Publisert
Arild Brudeli (t.v.) og Lasse Hansen i Paxster AS er overrasket over at Paxster ikke er med på listen over kjøretøy som kvalifiserer til Enovas elvarebilstøtte. Foto: Jon Winding-Sørensen

Norske Paxster var ikke med i den forrige støtterunden. Denne smarte lille bydistribusjonsbilen var ikke i nærheten av å ha hestekrefter nok til å komme i betraktning.

Men når vi leser listen over årets biler som skal kunne få støtte ser vi at Goupil er med, med 8 modeller i L7e klassen.

YrkesBil var allerede i fjor i kontakt med Paxster-produsenten, Paxster AS på Borgenhaugen utenfor Sarpsborg.

Den gang var de overrasket over hvordan støtteordningen var innrettet, og skuffet over at norsk elbilproduksjon ikke kunne støttes når formålet var grønt skifte.

Da listen over biler som kvalifiserte til den nye støtteordningen ble kjent i forrige uke var det åpenbart at Paxster igjen var utelatt.

Men nytt var det at biler som er direkte konkurrenter var tatt med.

Arild Brudeli, sjef for Systemer og Innovasjon i selskapet sier til YrkesBil at han var like forundret, men at han håper det var en forglemmelse og at dette vil ordne seg.

– Ellers blir det jo en merkelig konkurransevridning, sier han.

– Det er riktig at vi var ganske frustrerte da forrige runde kom. Vår klasse L7e varetransport-kjøretøyer var ikke med, på tross av at jeg tror de fleste vil si at hvis noen bytter ut en liten varebil med en Paxster så er det bra for miljøet. Det var jo også merkelig at støtten skulle gå på motorstørrelse, fortsetter Brudeli.

– Slik listen ser ut nå vil Goupil, som vi møter som konkurrent rundt om i verden, kunne slå av 15.000 på prisen av bilen sin i det norske markedet. Og i alle land i utlandet som vi konkurrerer så opplever vi jo som regel at kjøretøyene fra eget land klarer å få fordeler som vi ikke har som utenlandske aktører, poengterer han.

– Jeg har tidligere vært med i møtet med Enova angående dette for å formidle at vi på Paxster trenger dette minst like sårt som de utenlandske merkene vi konkurrerer med for å kunne overleve, utdyper Brudeli.

Men han vil ikke kritisere Enova nå.

– Vi har tatt kontakt med Enova for å få oppklart det vi håper kan være misforståelser, sier Brudeli.

Arnt Gunnar Lium i Enova fortalte på NBFs høstmøte i forrige uke at bildataene som danner grunnlag for listen over elvarebiler som kvalifiserer til støtte hentes fra analyseselskapet Jato. Han sa at det dermed er nødvendig at bilen finnes i Jatos systemer.

På spørsmål om Paxster AS har vært med på forarbeidene til den nye Enova-ordningen svarer Brudeli nei, og forteller at de fanget nyheten opp via media.

– Jeg skjønner vel ikke helt hvordan listen er utarbeidet heller, sier han.

– Så vidt jeg forstår må den aktuelle modellen som det søkes om støtte for kunne sammenliknes med en tilsvarende fossilbil som den kan erstatte. Hvis det er slik vil jo vi ha et problem, for vi har jo ikke fossilbiler i vår katalog. På den annen side har jo heller ikke Goupil det, og de er jo åpenbart sammenliknet med et annet kjøretøy, sier Brudeli.

– Goupil G2 med blybatteri er i eksakt samme prisområde som vårt produkt og når de da plutselig får nesten 30.000 i støtte blir det jo umulig for oss å konkurrere her, fastslår Brudeli.

Brudeli forteller at når året er omme vil de har produsert ca. 400 Paxstere i år, av dem er ca. 200 solgt i Norge.

YrkesBil har tidligere omtalt at Amedia har bestilt et stort antall Paxstere til et prosjekt basert på deres kombinerte avis- og pakkedistribusjon.

Der er det søkt om Enova-støtte til hele prosjektet. Det går med andre ord på mer enn bare bilene. Her er det snakk om å bygge om en stor distribusjons-struktur.

Med en økning i pakkeleveranse på tettsteder som nok vil vise seg å ha økt med 400 % i år, er behovet for ‘siste kilometer’-løsninger åpenbar.

Men det eneste Arild Brudeli vil si om dette er:

– Som sagt, vi er i kontakt med Enova om dette og jeg håper virkelig dette løser seg veldig raskt.

Powered by Labrador CMS