-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Neste generasjon eSprinter i flere versjoner
Allerede før vi har sett eSprinter på veien i Norge, har Mercedes-Benz nå begynt å snakke om neste generasjon av elvarebilen.
Sist vi møtte Marcus Breitschwerdt, toppsjefen i Mercedes-Benz Vans, på Sprinter-fabrikken i Ludwigsfelde utenfor Berlin for rundt et år siden, var han klar på at «electric first»-strategien i Daimler også gjelder for varebiler.
– I de kommende årene skal vi tilby elektriske versjoner av alle modeller i serieproduksjon. Det betyr at når vi utvikler nye modeller starter vi med å tenke på hvordan vi kan skape en elektrisk versjon. Deretter finner vi ut hvordan man kan putte inn en forbrenningsmotor, dersom det er ønskelig eller nødvendig, sa Breitschwerdt.
Selskapet har i dag eVito og eSprinter, samt at de har varslet en elektrisk versjon av nye Citan.
Nå er produsenten klar for å ta neste steg i utviklingen av elvarebiler, melder de denne uken.
Det er sjelden man snakker om neste generasjon varebil, før den første generasjonen har kommet skikkelig i gang, men det er nettopp det Mercedes-Benz Vans nå gjør.
De har investert 350 millioner euro i en ny Electric Versatility Platform for store varebiler, og som skal danne det tekniske grunnlaget for neste generasjon eSprinter.
Den norske importøren har tidligere uttalt at eSprinter skulle komme til Norge i slutten av 2020, men foreløpig er det ikke registrert noen slike her til lands.
I første rekke er det muligheten for flere karosseriversjoner og typer påbyggløsninger som per i dag kun er tilgjengelig på biler med forbrenningsmotor, som vil bli den store forskjellen fra dagens eSprinter til den neste generasjonen.
Dette lar seg gjøre ved å dele inn plattformen i tre moduler.
I frontmodulen samles alt relatert til høyvoltstrøm, batteriene samles i en modul i underkant av kjøretøyet og bakerst en modul med en elektrisk drevet bakaksel. Elmotoren er her fullt integrert og designet slik at alle versjoner, fra kassebiler til personfraktere og chassisbiler kan bruke en og samme plattform.
Neste eSprinter vil komme med bakhjulsdrift, to ulike akselavstander, tre batteristørrelser og høyere nyttelast-kapasitet.
Det er imidlertid ikke oppgitt noe tidspunkt for når den neste generasjonen kommer.