Relatert innhold
Ny innkjøpssjef i Rental.one
Rental.one ansetter Aslak Olseth som innkjøpssjef.
– Vi er svært fornøyde med å få Aslak med på laget og han blir også en del av ledergruppen, sier daglig leder Kjetil Friestad.
Aslak Olseth har bakgrunn fra den maritime industrien, og har blant annet vært sentral i Hydrolifts salgsarbeid. - Vi øker kapasiteten med å jobbe mer med prosesser rundt innkjøp. Vi skal satse mer på hele verdikjeden på maskinparken fra kjøp til salg, legger han til.
I sin nye rolle vil Olseth jobbe tett med utleiesjef Kenneth Folkvord og bidra til å utvikle salgsbasen og maskinflåten videre.
Rental.one driver med forvaltning og utleie av anleggsmaskiner og utstyr, hovedsaklig mellom Bergen og Kristiansand. Selskapet har flere verkstedlokasjoner, med hovedkontor på Nærbø og avdelinger på Haugalandet, Moi og Kristiansand. I tillegg til 23 servicebiler som reparere ute i feltet. Selskapet leverer maskiner og tjenester i hele Norge, har 70 ansatte og en omsetning på 450 mill.
Ny konsernsjef i Mesta
Styret i Mesta har ansatt Sturla Magnus (54) som ny konsernsjef. Han begynner i stillingen 1. januar.
Magnus kommer fra stillingen som Executive Vice President Newbuild i Aker Solutions. Han har tidligere hatt ledende roller i Kværner, Skanska og AF Gruppen.
- Jeg gleder meg til å begynne i et selskap som jobber for «å få folk fram» og som daglig gjør oppgaver som betyr noe for folk over hele Norge, sier påtroppende konsernsjef Sturla Magnus.
Sturla Magnus er utdannet sivilingeniør fra Norges Miljø- og Biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås. Magnus har bred erfaring fra bygge- og anleggsbransjen, blant annet som Chief Operating Officer for forretningsområdet Bygg i Skanska og prosjektdirektør i Kværners internasjonale virksomhet. Magnus har også lang erfaring med anleggsprosjekter i AF Gruppen.
Mesta hadde i 2024 en omsetning på 6,4 milliarder kroner. Selskapet er Norges største leverandør av drift og vedlikehold av vei og bane, med kontrakter over hele Norge.
Ny finansdirektør i ABAX
Norske ABAX, leverandør av oppkoblet mobilitet (connected mobility) og datainnsikt, har utnevnt Lars Holmøy som ny finansdirektør (CFO) med virkning fra 1. desember 2025.
Lars Holmøy, ABAX. FOTO: HENRIK MILL Før han kom til ABAX, var Holmøy finansdirektør i Elliptic Laboratories (ELABS), der han ledet selskapets børsnotering på Oslo Børs og styrte den globale ekspansjonen.
Han har også hatt ledende stillinger innen finans i Talentech Group og dRofus AS, hvor han har arbeidet med oppkjøp og fusjoner (M&A), strategisk vekst og operasjonell effektivitet.
– Min prioritet i ABAX blir å øke skalerbarheten og de finansielle resultatene for å sikre bærekraftig vekst, samtidig som vi fortsetter å investere i innovasjon, sier Holmøy.
Etablerer samvirkelag for lading
Et nytt konsortium kalt SCALE (Scotland Charging to Accelerate Logistics Electrification) har blitt etablert for å takle utslippene fra tunge godskjøretøy, som i dag utgjør 12,8% av Skottlands CO₂-utslipp.
Initiativet er designet for å akselerere overgangen til elektriske lastebiler og ledes av ladeselskapet Voltempo. Det får støtte fra Transport Scotland gjennom deres HGV Market Readiness Fund, som bidrar med 2 millioner pund.
Konsortiet inkluderer sentrale skotske transport- og logistikkpartnere, deriblant Creel Maritime og James Jones & Sons.
SCALE planlegger å teste et bredt spekter av elektriske kjøretøy, fra 7,5 til 44 tonn. Disse kjøretøyene skal settes i drift i krevende oppgaver som matdistribusjon, transport av medisinske forsyninger og pakkeleveranser til avsidesliggende samfunn.
Programmets mål er ikke bare testing, men også å bygge den nødvendige infrastrukturen. Det er planer om å etablere et ladenettverk som et samvirkelag ("community-owned charging network"), med felles knutepunkter ("shared hubs") som skal støtte flåter av alle størrelser.
Kanskje en modell for Norge også?
For å hjelpe til med overgangen i Skottland, vil det også bli gjort tilgjengelig økonomiske støttepakker, spesielt rettet mot mindre operatører.
Transport Scotland vil gjennomgå forslaget tidlig i 2026, med forventet utrulling av programmet senere samme år.
Rapporterer færre ulykker
EU’s mål om null drepte og alvorlig skadde på europeiske veier innen 2050 har intensivert fokuset på sikkerhetsteknologi. Dette arbeidet er forankret i EUs General Safety Regulation (GSR), som skal standardisere avanserte sikkerhetsfunksjoner for å redusere menneskelig feil, som er årsak til opptil 90% av alle ulykker.
GSR-reglene krevde at alle nye lastebilregistreringer fra juli 2024 måtte inneholde en omfattende pakke med førerassistentsystemer (ADAS). Dette inkluderer blant annet blindsonevarsling, avansert nødbremsing (AEB) og førerovervåking.
Nå meldert Girteka, et av Europas største logistikkselskaper, at reguleringen gir resultater. Siden implementeringen i juli 2024 har selskapet tatt i bruk over 2400 nye GSR-kompatible lastebiler. Interne statistikker viser en målbar ulykkesreduksjon på 10 prosent i løpet av ett år for disse nye kjøretøyene. Den største effekten ses ved lavhastighetsmanøvrer og blindsone-relaterte hendelser.
Til tross for teknologien, understrekes det at sjåføren fortsatt er den viktigste sikkerhetsfaktoren i lastebilen.
Digitoll utsettes
Den store nyheten på Tolldagen 19. november var Tolletatens kunngjøring av at det blir en ny utsettelse i innføringen av Digitoll.
Innføringen av obligatorisk digital melde- og opplysningsplikt utsettes til 15. september 2026, mens avvikling av direktekjøringsordningen utsettes til 1. mars 2027.
NHO Logistikk og Transport støtter Tolletatens beslutning om å gi næringslivet noe mer tid til å få alt på plass.
Samtidig understreker organisasjonen viktigheten av at transport- og logistikkbransjen nå gjør et siste krafttak for å få Digitoll på plass innenfor de nye fristene.
I løpet av den kommende tiden vil Tolletaten og mange ulike systemleverandører tilby samhandlingsløsninger, som vil understøtte bransjens innføring.
Ny produktsjef for Iveco i Norden
Etter 23 år hos Iveco i Odense blir Niels Nielsen ny produktsjef for Medium og Heavy hos Hedin Nordic Truck, med ansvar for hele Norden.
Han overtar etter Henning Nielsen, kjent som en nestor i Iveco-miljøet med hele delekatalogen i hodet.
Niels Nielsen er utdannet lastebilmekaniker, og gjennom to tiår har han jobbet med alt fra feilsøking og konfigurering til teknisk rådgivning og produktoptimalisering. Som produktsjef får Niels Nielsen ansvar for modellprogrammene innen Medium og Heavy, inkludert produktstrategien, tekniske spesifikasjoner og støtte til salgsavdelingene i Norge, Danmark, Finland og Sverige. Hverdagen vil bestå i alt fra TrailerWIN-tegniner og konfigurering til dialog med fabrikken i Italia om nordiske forhold og tilpasninger.
– I Sør-Europa kjører man vanligvis med 44 tonn, mens vi i Norden kjører med en del mer vekt. Det stiller andre krav til luftfjæring på forakselen, vektfordeling og hele oppsettet i bilen. Det er disse forskjellene jeg har jobbet med i mange år, og som jeg nå tar med inn i samarbeidet med selgerne, sier han.